Felles løft for sunt kosthold


Publisert 16.05.2017 av sjømatnorge.no Sjømat Norge  

Tirsdag signerte flere sjømatbedrifter intensjonsavtalen med helsemyndighetene om å gjøre det enklere for folk å ta sunne valg. Myndighetenes mål er at befolkningen skal spise 20 prosent mer frukt og bær, grønnsaker, grove kornprodukter og sjømat i 2021 enn vi gjør nå.

​– Matglede er viktig for et godt kosthold og god helse. Det er viktig at vi ikke bare snakker om hva vi bør spise mindre av, men også hva vi bør spise mer av, sier helse og omsorgsminister Bent Høie i en pressemelding fra Helsedirektoratet.

– Dette budskapet er helt i tråd med budskapene fra Sjømat Norge i samarbeidet som også vi har gått inn i med helsemyndighetene, sier administrerende direktør Geir Ove Ystmark i Sjømat Norge.

Høie understreker også i meldingen at myndighetene, matprodusentene og handelen må samarbeide for å greie dette. – Derfor er det flott at bransjen samler seg til et felles løft for sunt kosthold, sier Høie.

Statssekretær Frode Hestnes møtte tirsdag en rekke matprodusenter og grossister hos Helsedirektoratet for å signere tilslutningsavtaler som forplikter matprodusentene og handelen til å bidra til at vi øker inntaket av grønnsaker, frukt, grove kornprodukter og sjømat. Dette er en oppfølging av intensjonsavtalen for tilrettelegging for sunnere kosthold som varer ut 2021 (regjeringen.no).

Samtidig arrangerte aktører innen de tre bransjene frukt og grønt, grove kornprodukter og sjømat en workshop for å komme fram til konkrete tiltak som kan bidra til å nå målene.

– Det er helt avgjørende for å lykkes i folkehelsearbeidet at myndigheter, organisasjoner og næringsliv trekker i samme retning, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør for folkehelse i Helsedirektoratet. – I fellesskap jobber vi for mer informasjon og flere tiltak som kan bidra til at folk spiser mer av den sunne maten. På flere områder er vi på rett vei. De siste ti årene har forbruket av grønnsaker økt med drøyt 20 prosent og forbruket av frukt og bær økt med nesten 10 prosent. Fiskeforbruket har derimot ikke økt de siste ti årene.  Selv om produktutvikling står sentralt for å øke forbruket spiller også handelen en viktig rolle, det er til sist kundenes valg i som avgjør utviklingen.

Samarbeidet innebærer felles gjennomgang og analyse av hva som styrer forbrukernes valg, hvordan kommunikasjon om kosthold virker, hva som fungerer og hvilke målgrupper som er viktigst. Bransjene vil både i fellesskap og sektorvis arbeide for tiltak som kan bidra til å nå målene.

Måltidsdøgnet i grovt, grønt og blått
De første konkrete resultatene av samarbeidet kommer fra opplysningskontorene som vil presentere «måltidsdøgnet» i grovt, grønt og blått – til frokost, lunsj, mellommat, middag og kvelds – som er gode og sunnere løsninger til ethvert måltid.

Samarbeidet i de tre bransjene koordineres av organisasjonene Norges frukt- og grønnsak-grossisters forbund, Baker og konditorbransjens landsforening og Sjømat Norge. 

– Butikkene bør kunne tilby et bedre utvalg av produkter for at enda flere skal velge fisk og sjømat, frukt og grønt og grove kornprodukter. Det er en konkret utfordring for matprodusentene og handelen, sier Bent Høie.

BILDET: Av sjømatbedriftene som signerte avtalen var Insula (ved Merethe Holte), Pelagia (Egil Magne Haugstad), Salmon Brands (Tine Hammernes Leopold), Domstein Sjømat (Arild Svendsen) og Svanøy Røykeri (Elin Tveit Sveen). I midten statssekretær Frode Hestnes, Helse- og omsorgsdepartementet. ØVERSTE BILDE: Også Lerøy Seafoods har signert avtalen tidligere og var representert ved Anne Hilde Midttveit. Sjømat Norge var representert ved Geir Ove Ystmark.

Vil du vite mer?

 
Geir Ove Ystmark
Geir Ove Ystmark
Administrerende direktør
Mobil: 481 27 155

Vil du lese mer?

Previous articles arrow. Next articles arrow.

Felles løft for sunt kosthold

Stopp i fisket, men ingen kjøpestopp

Kurs i rømmingssikring, Bergen

Oppsiktsvekkende fra Norsk Industri

Klippfisksamling, Ålesund

Fiskeripolitikk også for industrien

Medlemsmøte i Havbruk Nord