Fiskeri- og havministerens tydelige signal om å utlyse konsesjoner for havbruk til havs i første kvartal av 2025 blir møtt med stor entusiasme blant aktørene i havbruksnæringen.
Sjømat Norge har sammen med en aktørgruppe bestående av blant annet SalMar Aker Ocean, Viewpoint og Utror, jobbet målrettet med å realisere potensialet for havbruk langt til havs over flere år.
– Dette er et viktig og riktig steg fra ministeren, sier Ole Fretheim, fagsjef Havbruksteknologi i Sjømat Norge.
– Havbruk til havs representerer en gigantisk mulighet for Norge – ikke bare for å øke matproduksjonen av bærekraftige proteiner, men også for å sikre Norges posisjon som en ledende sjømatnasjon også i fremtiden, sier Fretheim.
Støre-regjeringen har siden etableringen av Hurdalsplatformen hatt et nedfelt mål om å utvikle et eget konsesjonsregime for oppdrett til havs. Det er derfor viktig at det nå går mot tildeling av de første konsesjonene til havs slik at havbruksnasjonen Norge kan fortsette å utvikle sin globalt ledende posisjon. Med spisskompetanse innen offshore, maritim og havbruk er Norge godt rustet til å skape en ny industri til havs. Realiseringen av havbruk til havs vil også være ett av bidragene til økt matvaresikkerhet fremover.
Havet er nøkkelen for å kunne produsere mer mat og områdene til havs er en naturlig videreutvikling av havbruksnæringen. Laks er skapt for å kunne vandre langt til havs og mange av områdene der ute er veldig godt egnet for havbruk. Dette må selvfølgelig gjøres på en trygg og forsvarlig måte. Mulighetene for helhetlig områdetenkning til havs med god biosikkerhet og fiskevelferd gjør at det er høye forventinger til god velferd og lav dødelighet.
– Det er godt å få bekreftet tidspunktet for konkurransen, men det er nå det virkelige arbeidet starter. Havbruk til havs utgjør en gigantisk mulighet for hele sjømatnæringen og leverandørleddet. Nå må den muligheten gripes riktig, understreker Fretheim.
Fretheim bistår medlemmene som satser på å etablere seg til havs. Selskapene har frem til nå ikke kjent hvilket tidsvindu de har måttet forholde seg til. Nå som tidspunktet er annonsert oppleves det som et viktig signal.
– Med fastsatt tidslinje for konsesjoner til havs er vi ett skritt nærmere realiseringen av en ny industri. Norge har unik kompetanse innen offshore og oppdrett, og vi er klare til å ta vår del av ansvaret for økt matvaresikkerhet og mer bærekraftig mat til en voksende verdensbefolkning. Det er nå viktig at nødvendige krav og retningslinjer kommuniseres raskt slik at vi kan sikre en grundig og forsvarlig gjennomføring av prekvalifisering- og konkurransefasen gjennom det neste året, uttaler aktørgruppen.
I forkant av konkurransen legges det opp til en prekvalifisering av aktørene som skal delta i konkurransen. Dette er for å sikre at det kun er seriøse selskaper med tilstrekkelig kompetanse, samt ressurser til å håndtere de utfordringene det innebærer å drive med oppdrett til havs som får delta. Myndighetenes vurdering av søknader for prekvalifisering må være ferdig behandlet i god tid før gjennomføring av selve konkurransen.
For å kunne gjøre en grundig jobb med en slik søknad trengs det tilstrekkelig med forberedelsestid. Men hvilke krav som stilles til prekvalifisering eller teknisk regelverk for anleggene er ikke kjent. Det er heller ikke kjent hvilke rammer for tildeling som vil gjelde og derfor er det fortsatt umulig for aktørene med tilhørende verdikjede og leverandørindustri å se hele totalomfanget av en slik industrirealisering til havs. Det begynner derfor å haste å få kommunisert kravene til de som vurderer å delta.
– Vi håper at myndighetene nå raskt følger opp med nødvendig informasjon som gjør at aktørene kan få tid til å jobbe profesjonelt med det de må levere i forkant av prekvalifisering og selve konkurransen, avslutter aktørgruppen.
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Marin, maritim og staten skal nå få fart på den grønne omstillingen.
Sjømat Norge understreker viktigheten av en bærekraftig og forutsigbar forvaltning av snøkrabben som en ny og verdifull...
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?