– De alvorlige ulykkene denne vinteren har gjort dypt inntrykk. Vi som næring er storforbrukere av transport på vei ønsker å bidra der vi kan, sier Arne Erling Karlsen, styremedlem i Sjømat Norge og daglig leder i Gunnar Klo AS.
Sammen med en rekke fiskebedrifter går Karlsen i bresjen for å utvide tiltaket «Trygg Trailer». Torsdag ble oppstarten hos villfiskbedriftene markert under Skreifestivalen i Vesterålen.
– Laksenæringa har gått foran og vist vei. Nå gjør vi det samme i resten av sjømatnæringa.
Færre ulykker
Høsten 2011 satte Sjømat Norge i gang med prosjektet “Trygg Trailer”, etter initiativ fra Nova Sea på Lovund. I samarbeid med Statens Vegvesen begynte laksenæringa å kontrollere vogntog fra slakteriene før de ble lastet.
– Ansvarlig for opplasting har et eget skjema der en tar en runde rundt vogntoget og sjekker vinterutrustningen for vogntoget, blant annet mønsterdybde og kjettinger, sier viseadministrerende direktør hos Sjømat Norge, Trond Davidsen.
Dersom vogntogene ikke anses forsvarlige, blir Statens Vegvesen varslet, slik at de kan hindre vogntogene fra ferdsel på veiene. Ved en rekke tilfeller har vogntog blitt nektet videre ferdsel som en følge av at sjømatbedrifter har varslet Vegvesenet. Fra 2012 til 2017 har antallet ulykker med vogntog på norske veier gått ned fra ca 250 til 150 pr år.
– Vi tar tak der vi kan. Vi kan selvsagt ikke opptre som politi, men dette er et bra tiltak som forhåpentligvis kan bidra til flere trygge vogntog på norske veier, sier Karlsen.
– Sjømatnæringen har gått foran med dette prosjektet. Det er svært positivt at det nå omfatter hele næringen, sier Frode Nilsen, ansvarlig for Trygg Trailer i Statens Vegvesen.
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Slik svarer Sjømat Norge og Norges Fiskarlag om midlertidig driftsordning.
Norge og Russland ble torsdag enige om en ny fiskeriavtale.
Kritisk blikk, krever og mer åpenhet. Bli med og hør hvordan laksen har det.