Bedre kjøling raskeste veien for å hindre avrenning
Publisert 03.04.2023 av Henrik Wiedswang Horjen Sjømat Norge Havbruk Industri
De aller største problemene knyttet til avrenning finner sted umiddelbart etter at fisken er lastet på rampen.
– Det aller viktigste kriteriet er at fisken er tilstrekkelig kjølt før den pakkes i kasser med is, med en kjernetemperatur lavere enn 1 °C, påpeker forsker Bjørn Tore Rotabakk i Nofima.
SINTEF Narvik, NTNU og Nofima har på oppdrag fra Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF) jobbet for å finne et foretrukket temperaturregime fra pakking til leveranse av fersk fisk for å redusere mengden avrenning under transporten.
Sjømat Norge har over lengre tid vært involvert i arbeidet med å få bukt med problemer knyttet til avrenning,
Les også: Viktige tiltak for å begrense avrenning fra fisketransport
En kartlegging gjort i prosjektet «Reduksjon av smeltevann fra fisketransport» viser at problemene med avrenning er størst umiddelbart etter at varene er lastet. Lav nok kjernetemperatur i fisken er viktigst. I tillegg er det avgjørende at også tralle og vogntog er tilstrekkelig nedkjølt.
- Majoriteten av avrenningen skyldes at is smelter for å kjøle ned fisk hvis den ikke er tilstrekkelig kjølt
- Om lag 70 prosent av avrenningen skjer de første fem timene etter pakking.
Det betyr i realiteten at mye av avrenningen kan enten reduseres ved lav nok kjernetemperatur på fisken før pakking, eller styres til å skje på anlegget, hvis man venter fem timer fra pakking av fisk til transport. I tillegg kan tette kasser, eller oppsamlingstanker på bil være tilleggsløsninger.

Stort sprik mellom aktørene
Funnene etter at prosjektet er ferdigstilt samsvarer i stor grad med anbefalingene Sjømat Norge ga i forkant av prosjektet, der Randi Grøntvedt, regionsjef i havbruk midt, har vært representert i referansegruppen.
Det er store forskjeller mellom de ulike aktørene i bransjen. Hovedutfordringen ligger hos produsentene der fisken generelt ikke er tilfredsstillende nedkjølt slik at avrenning unngås, skriver Nofima.
- Det viktigste tiltaket for å redusere avrenning fra vogntog som transporterer fisk er å kjøle fisken tilstrekkelig – det vil si til under 1 °C – før den lastes på bil.
- Tiltak som tette kasser og oppsamlingssystemer er mulig å gjennomføre, men det eksisterer ingen systemer som er gode nok per i dag som en rask løsning på problemet.
- En kombinasjon av bedre kjøling, og tette kasser eller oppsamling vil være et godt alternativ
- Det er laget en modell der man selv kan beregne mengden avrenning som produseres basert på temperatur på fisken inn i kassen, og omgivelsestemperaturen til kassen. Modellen vil lanseres under webinaret 18. april.
Nedkjøling er første prioritet
Trond Davidsen, viseadministrerende direktør i Sjømat Norge, roser prosjektgruppen for å ha kommet med konkrete innspill til hvordan man bør arbeide videre.
I rapporten påpekes det at tette kasser, oppsamling på bil, alternative løsninger til is vil kunne bidra til å redusere smeltevann.
– Nedkjøling er nummer en. Samtidig har vi nå enda sikrere informasjon og tilrådninger på hva som bør gjøres. Det er ikke mange nok som følger beste praksis for å unngå avrenning. Den viktigste jobben gjøres av fiskemottaket eller slakteriet, som må sørge for at fisken er godt nedkjølt før den legges i kasser med is og lastes på traller som er tilstrekkelig nedkjølt.
Trond Davidsen, viseadministrerende direktør i Sjømat Norge.
Sjømat Norge oppfordrer til å delta på webinaret Reduksjon av smeltevann fra fisketransport den 18. april kl. 1230. Påmelding kan gjøres ved å følge denne lenken.
Vil du vite mer?

