De aller største problemene knyttet til avrenning finner sted umiddelbart etter at fisken er lastet på rampen.
– Det aller viktigste kriteriet er at fisken er tilstrekkelig kjølt før den pakkes i kasser med is, med en kjernetemperatur lavere enn 1 °C, påpeker forsker Bjørn Tore Rotabakk i Nofima.
SINTEF Narvik, NTNU og Nofima har på oppdrag fra Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF) jobbet for å finne et foretrukket temperaturregime fra pakking til leveranse av fersk fisk for å redusere mengden avrenning under transporten.
Sjømat Norge har over lengre tid vært involvert i arbeidet med å få bukt med problemer knyttet til avrenning,
Les også: Viktige tiltak for å begrense avrenning fra fisketransport
En kartlegging gjort i prosjektet “Reduksjon av smeltevann fra fisketransport” viser at problemene med avrenning er størst umiddelbart etter at varene er lastet. Lav nok kjernetemperatur i fisken er viktigst. I tillegg er det avgjørende at også tralle og vogntog er tilstrekkelig nedkjølt.
Det betyr i realiteten at mye av avrenningen kan enten reduseres ved lav nok kjernetemperatur på fisken før pakking, eller styres til å skje på anlegget, hvis man venter fem timer fra pakking av fisk til transport. I tillegg kan tette kasser, eller oppsamlingstanker på bil være tilleggsløsninger.
Funnene etter at prosjektet er ferdigstilt samsvarer i stor grad med anbefalingene Sjømat Norge ga i forkant av prosjektet, der Randi Grøntvedt, regionsjef i havbruk midt, har vært representert i referansegruppen.
Det er store forskjeller mellom de ulike aktørene i bransjen. Hovedutfordringen ligger hos produsentene der fisken generelt ikke er tilfredsstillende nedkjølt slik at avrenning unngås, skriver Nofima.
Trond Davidsen, viseadministrerende direktør i Sjømat Norge, roser prosjektgruppen for å ha kommet med konkrete innspill til hvordan man bør arbeide videre.
I rapporten påpekes det at tette kasser, oppsamling på bil, alternative løsninger til is vil kunne bidra til å redusere smeltevann.
– Nedkjøling er nummer en. Samtidig har vi nå enda sikrere informasjon og tilrådninger på hva som bør gjøres. Det er ikke mange nok som følger beste praksis for å unngå avrenning. Den viktigste jobben gjøres av fiskemottaket eller slakteriet, som må sørge for at fisken er godt nedkjølt før den legges i kasser med is og lastes på traller som er tilstrekkelig nedkjølt.
Trond Davidsen, viseadministrerende direktør i Sjømat Norge.
Sjømat Norge oppfordrer til å delta på webinaret Reduksjon av smeltevann fra fisketransport den 18. april kl. 1230. Påmelding kan gjøres ved å følge denne lenken.
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Det er med stor sorg vi nylig mottok budskapet om at advokat Trond S. Paulsen etter et...
Ny advokat på arbeidslivsområdet
Gratulerer, la oss finne de gode løsningene!