Det kom fram under en workshop i Oslo forrige uke, da handelen presenterte hva de gjør for å dreie konsumet i en sunnere retning. Både NorgesGruppen, Rema og Coop viste eksempler på kampanjer – og ikke minst tiltak i butikk som har stor innvirkning på handlemønsteret. Alle tre kjedene har gjort mange gode tiltak for å endre folks handlevaner som bidrar til sunnere kosthold.
– Vi vet at 75 prosent av kundene som kommer i butikken ikke har bestemt seg for hva de skal ha til middag, fastslo Mari Kristine Kasbo i MENY (bildet) som var en av innlederne. Plassering og tilgjengelighet har derfor svært stor betydning for om kundene velger sunnere alternativer i butikk – enten der er snakk om sjømat, frukt og grønt eller grove kornprodukter.
Workshopen var den tredje i rekken etter at helsemyndighetene, matbransjene og en rekke matprodusenter har inngått intensjonsavtalen for å øke konsumet av fisk, grønt og grovt korn med 20 prosent innen 2021.
Starter #MerAv-kampanjen
Helsedirektoratet presenterte #MerAv-kampanjen som lanseres denne våren. Det ble informert om Norgesmesterskap i både lunsj og Sunn Fastfood. Erfaringen fra Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i skolen ble presentert av Rogaland Fylkeskommune, Jåtta videregående skol og Nofima gjennom prosjektet «Stang Inn». Mathias Ekström fra Norges Handelshøyskole og medlem av referansegruppen holdt et engasjerende innlegg om nudging for bedre kosthold. FAFO orienterte om arbeidet med følgeevalueringen av Intensjonsavtalen og NorgesGruppen informerte om sine erfaringer rundt mål og målinger.
Det ble en vellykket workshop med rekorddeltakelse. 88 påmeldte deltok på en intensiv, men inspirerende dag både i fellesdelen og i sektorvise deler. Det var flere påmeldinger fra institusjoner som ikke har signert intensjonsavtalen eller tilslutningsavtalen.
Eget sjømat-møte
Etter fellesdelen var det sektorvise møter, også for sjømat. Handlingsplanens mål er å øke befolkningens inntak av sjømat fra 49 kg til 59 kg innen 2021. Det er en stor utfordring, når den negative trenden fortsetter. Sammenlignet med 2016 var det en nedgang på 8%, og hele 20% sammenlignet med for 5 år siden.
Et viktig tiltak i arbeidet for økt sjømatkonsum er den nye kommunikasjonsplattformen 3-i-uka som Norges sjømatråd presenterte. Målet er å øke bevisstheten om sjømat i målgruppen slik at flere kjøper og spiser fisk og fiskeprodukter. Målgruppen er unge voksne 18-34 år, da konsumet i den gruppen de siste årene er redusert med 46%.
COOP presenterte sine overordnede strategier og tiltak for å øke salget av fisk og sjømat. Stikkordene er gjøre de enkelt å finne varene, inspirere forbruker, utvide plass og fokus i butikk, presentere hele utvalget, kampanjer, sesongfokus og nye smaker.
På møtet ble også en ny SIFO-undersøkelse lagt frem. Den viser at den yngre generasjonen 18- 34 år har valgt bort fisken – selv om 86% mener at fisk smaker godt. Norges Sjømatråds innsiktsanalyser viser at sjømat oppfattes som vanskelig å tilberede og å variere med andre matvarer. Samtidig ønsker mange å spise mer fisk og mindre kjøtt. Fisk utgjør 8,5% av middagskonsumet i dag, potensialet er på 12%.
Avslutningsvis var det diskusjon om veien videre basert på de nyeste innsiktsanalysene. Er det nye og mer målrettede tiltak som kan bidra til varige endringer og økt konsum? Det var ønske om å fortsette arbeidet med identifisering og etablering av nye tiltak på et nytt sektormøte sjømat i september 2018.
Ny signeringsrunde 7. juni
Sjømat Norge, handelen og flere sjømatbedrifter har signert intensjonsavtalen med helseministeren. Det blir en ny anledning til å signere slik avtale med ministeren 7. juni i Oslo.
– Det har vært stor interesse hos produsentene, og det er bare å ta kontakt med oss for å bli med på dette viktige fellesløftet, sier Gunn Knutsen i Sjømat Norge.
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?
Hva mener vi om regelverk for akvakultur på land?
Hvordan skal havområdene forvaltes? Sjømat Norge har gitt sine innspill til Miljødirektoratet.