Mer synlig, mer ærlig. Denne våren vil reklame om norsk havbruk være svært synlig i norske medier. – Vi må vise frem våre utfordringer, sier kommunikasjonsdirektør, Kristin Langeland.
I en ny kampanje på vegne av medlemmene retter Sjømat Norge søkelyset mot utfordringene i havbruksnæringen. Krevende saker knyttet til fiskehelse, fiskevelferd og rømming har påvirket næringens omdømme negativt de siste årene.
– Vi ønsker åpenhet om utfordringene i havbruket, for selv om vi har oppnådd mye er det mye vi skal gjøre bedre, sier Kristin Langeland, direktør for kommunikasjon og næringspolitikk i Sjømat Norge.
Norsk havbruksnæring er et industrieventyr. Fra et samlet havområde på størrelse med en liten norsk kommune, produseres over 16 millioner måltider hver dag. Men den eventyrlige veksten har også ført til utfordringer. Økt dødelighet og dårligere fiskehelse- og velferd er utfordringer som havbruket møter kritikk for, men som det også jobbes systematisk for å bedre. Nettopp hvordan havbruksnæringen jobber kontinuerlig for å redusere dødelighet og bedre fiskens miljø er sentrale tema i kampanjen.
Les også: Fiskehelserapporten 2025: – Bedringen er ingen hvilepute
Uttakene vil i ukene fremover være synlige i TV-ruta, på digitale flater og på print. Landingssiden sjømat.no er etablert for å gi publikum mulighet til å dykke dypere ned i sjømatens verden.
– Tidligere når vi har hatt kampanjer har vi løftet betydningen og verdiskapingen norsk sjømatindustri står bak. Nå ser vi at vi trenger å gjøre noe helt annerledes. Det er langt mellom hvordan vi oppfatter oss selv, og hvordan andre oppfatter oss. Vi ønsker at flere skal få kunnskap om hvordan havbruksnæringen investerer i teknologi og innovasjon for å løse utfordringene vi står overfor. Vi kaller det en kampanje, men i realiteten er det en vedvarende endring i måten vi kommuniserer på, sier Langeland.
Kampanjen er et resultat av en større byråpitch Sjømat Norge arrangerte i fjor. Til slutt var det en konstallasjon bestående av Storm, Smeh og Smør som gikk seirende ut. Selskap som alle eies av Petter Stordalen, men som opererer som uavhengige byrå. Storm har vært PR-byrå, Smeh ansvarlig for reklame, og Smør har utviklet landingssiden sjømat.no for kampanjen.
Den landsdekkende kampanjen som går live denne uken har vært gjennom nitid pre-testing, og resultatene ser lovende ut.
– Sammen med Sjømat Norge så vi behov for en kampanje som tok tak i målgruppens bekymringer på en åpen og ærlig måte. Vi trengte derfor å vise en dualitet som balanserer det som er positivt med det som fortsatt ikke er godt nok. Målet er å spre holdningsendrende kunnskap og når pre-testen viser at to av tre får et bedre inntrykk av sjømatnæringen som følge av kampanjen, er vi forhåpentligvis inne på noe, sier Aleksander Hetland, byråleder i Smeh.
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
MerAv-seminar på Umami 2024
I en helt ny kampanje skal nordmenn få vite hvordan havbruksnæringen tar fatt i sine utfordringer.
Norges Fiskarlag og Sjømat Norge svarer her etter kritisk leder i Fiskeribladet om ensidig sjømatfokus.