Hva skal til for å få nordmenn mer glad i tørrfisk? Studentene bak “Stockfish Norge” mener de har svaret. Gruppen sprang ut gjennom “Marine Boot Camp” som forrige uke ble arrangert i Lofoten. Utgangspunktet var 20. masterstudenter fra ulike studieretninger på høyskoler og universiteter. Mål: å lære mer om sjømatnæringen og bli kjent med noen av de fantastiske og tradisjonsrike bedriftene som finnes der.
Dette er den første av tre bootcamper som arrangeres i 2018. Formålet er å knytte studenter og sjømatnæringen nærmere hverandre. Studenter fra hele landet kan søke om å delta. Søkerne får ikke vite på forhand hvem de andre deltakerne er, hvor de skal, eller hvilke bedrifter de skal besøke. I løpet av bootcampene skal studentene delta i en konkurranse der de løser viktige utfordringer for næringen.
Som avslutning på bootcampene skal løsningsforslagene presenteres på et stort næringsarrangement og vinneren kåres.
“Stockfish Norge” gikk av med seieren i Sett Sjøbeins «Marin student-bootcamp Nord-Norge». Både vinnerbidraget og de andre løsningsforslagene fikk svært god mottagelse blant deltagerne på Tørrfiskkonferansen 2018 i regi av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond.
Vil du lese mer?
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?
Hva mener vi om regelverk for akvakultur på land?
Hvordan skal havområdene forvaltes? Sjømat Norge har gitt sine innspill til Miljødirektoratet.