– Sjømat utgjør en stor del av transporten på landeveien. Derfor går vi nå inn i en ny allianse, sier Geir Ove Ystmark, administrerende direktør i Sjømat Norge.
Dokumentet Ystmark nevner ble signert under Arendalsuka, av en rekke aktører innen samferdsel samt Sjømat Norge. Avtalen innebærer at mer gods skal flyttes over på bane og sjø. For sjømatnæringen er en del løsninger allerede i ferd med å utvikles.
– Vi ser det satses mer på el-drevne båter, det er rederi som nå bygger båter for å slakte fisken om bord og så frakte den direkte til markedet. Næringen er allerede godt i gang her.
Den nye allianse skal komme med felles forslag til løsninger og konkrete tiltak som skal bidra til at målsettingen nås, frem mot neste rullering av Nasjonal Transportplan i 2021. Signeringen innebærer også at Sjømat Norge nå er i gang med arbeidet for en av ambisjonene i Havbruk2030, som ble lagt frem under fiskerimessa Aqua Nor i Trondheim tirsdag.
– Dette er det første punktet vi kan kvittere ut. I vårt Havbruk2020 sier vi under punktet med Miljømessig bærekraft at havbruk skal være en del av løsningen på klimautfordringen. Vi sier vi skal redusere vårt klimafotavtrykk. Det gjør vi nå med denne signeringen.
Følgende organisasjoner er med:
- Norsk Sjømannsforbund
- Kystrederiene
- NSB
- Sjømat Norge
- KS Bedrift Havn
- Maritimt Forum
- Norsk Sjøoffisersforbund
- Norsk Lokomotivmannforbund
- Det norske maskinistforbund
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Slik svarer Sjømat Norge og Norges Fiskarlag om midlertidig driftsordning.
Norge og Russland ble torsdag enige om en ny fiskeriavtale.
Kritisk blikk, krever og mer åpenhet. Bli med og hør hvordan laksen har det.