Regjeringen har sendt på høring et forslag til forskrift som krever at minst 90 prosent av energibruken på fartøy under 24 meter i akvakulturnæringen skal være utslippsfri.
Kravet foreslås innført fra 2028 for nye fartøy under 15 meter, og fra 2030 for nye fartøy mellom 15 og 24 meter.
Må skje gradvis
Sjømat Norge støtter målet om utslippskutt, men mener innfasingen må skje gradvis.
– Ambisjonen er god, men virkeligheten må tas inn. Det finnes rett og slett ikke nok kraft, nettilgang eller ladepunkter til å gjennomføre dette, sier Geir Ove Ystmark i Sjømat Norge.– Havbruksteknologisselskapene og rederiene er på offensiven når de bygger nye båter, men myndighetene er på defensiven, sier Ystmark.
Mangel på kraft, nettkapasitet og ladepunkter
Sjømat Norge peker på at strømnettet langs kysten er fullt, og at både bedrifter og kommuner allerede står i kø for å få tilgang til kraft. Dette slo også Riksrevisjonen fast i 2024.
Uten nødvendig infrastruktur kan forslaget svekke konkurransekraften i norsk sjømatnæring.
Sjømat Norge etterlyser et nasjonalt kraft- og infrastrukturløft, samt øremerkede midler i Enova til fartøy og ladeanlegg. I en pressemelding fra Klima- og Miljødepartementet heter det at der det ikke er mulig å bygge ut ladeinfrastruktur kan Sjøfartsdirektoratet, etter søknad, gi dispensasjon.
– Sjømat Norge mener dette viser at Sjøfartsdirektoratet anerkjenner utfordringene ved å innføre et nullutslippskrav. Vi støtter at det bør være mulig å få dispensasjon dersom kravene blir innført, sier Ystmark.
Samtidig er Sjømat Norge skeptiske til at rederiene selv må bære den administrative byrden med å søke om dispensasjon, når mangelen på nettkapasitet og lademuligheter allerede er godt kjent for myndighetene.
Hybridløsninger
Det er også viktig at fartøyene har hybrid fremdriftssystem for å sikre trygg drift dersom batteriene svikter, og for å beholde operasjonell fleksibilitet i kritiske situasjoner, for eksempel ved strømbrudd.
Dette er særlig viktig i et beredskapsperspektiv. Miljøkrav til fartøy bør derfor utformes slik at de både tillater og forutsetter hybride løsninger med både diesel og batteri.
Sjømat Norge vil nå hente innspill fra medlemsbedrifter før vi sender høringssvaret innen 8. januar 2026.
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Det er bra at regjeringen har lyttet til høringsinnspillene og ikke satt krav til oppsamling av organisk...
Regjeringen har sendt på høring et forslag til forskrift som krever at minst 90 prosent av energibruken på...
Det er med stor sorg vi nylig mottok budskapet om at advokat Trond S. Paulsen etter et...