Regjeringen innførte i 2017 det såkalte ”trafikklyssystemet” der det åpnes for vekst i lakseproduksjonen i ”grønne” produksjonsområder. En del av veksten skal tildeles gjennom auksjon av nye tillatelser.
I et møte med Nærings- og fiskeridepartementet sist uke ba Sjømat Norge om at ordningen innrettes slik at alle havbruksbedrifter må gis reell mulighet til å delta på disse auksjonene.
– Vi er opptatt av like vilkår og at også mindre oppdrettere må få reell mulighet til å by på tillatelsene. Derfor mener vi disse auksjonene bør gjennomføres som lukkede budrunder, at auksjonene skjer i alle regioner samtidig og at veksten blir auksjonert ut tonn for tonn, sier Elin Tveit Sveen som er tillitsvalgt for havbruksmedlemmene i Sjømat Norge.
Spesielt det siste punktet vil være viktig for de minste laksebedriftene.
Nærings- og fiskeridepartementet arbeider nå med en forskrift for hvordan tildelingen av nye tillatelser skal foregå.
– Forslaget om å differensiere auksjonene mellom mindre og større havbruksselskaper tror vi ikke er klokt. Det er ikke forskjell i inntjeningen per tonn MTB for mindre og større selskaper, og dessuten vil en slik differensiering ifølge jurister ikke være i tråd med internasjonalt konkurranseregelverk, sier Tveit Sveen.
I og med ny kapasitet vil være omsettelig, så vil det antagelig også være lett å omgå formålet med differensierte auksjoner.
Sjømat Norge er opptatt av at ordningen må skape forutsigbarhet både for små og store bedrifter. Dette er noe regjeringen selv har pekt på i Havbruksmeldingen. Der framgår det også at det nye systemet for vekst skal være uten behov for skjønnsmessige vurderinger.
I myndighetenes nye vekstsystem skal laksenæringen gis tilbud om totalt seks prosent vekst i ”grønne” produksjonsområder. Etablerte aktører i områdene får tilbud om å vokse med to prosent per tillatelse. Oppdrettere omfattet av unntaksreglene tilbys seks prosent vekst, uavhengig av farge. Resten av den totale seks-prosenten skal tildeles gjennom auksjon. Departementet arbeider med en egen tildelingsforskrift for dette. Totalt kan det nye systemet gi en vekst i produksjonskapasiteten på nærmere 24.000 tonn i 2018.
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?
Hva mener vi om regelverk for akvakultur på land?
Hvordan skal havområdene forvaltes? Sjømat Norge har gitt sine innspill til Miljødirektoratet.