Regjeringen la i dag frem ny nasjonal transportplan for perioden 2025-2036.
Ikke overraskende er planen å anse som blandet drops for sjømatnæringa.
På den positive siden noterer Sjømat Norge at planen har et generelt økt fokus på beredskap og drift/vedlikehold av eksisterende infrastruktur. Dette er helt i tråd med hva Sjømat Norge har gitt av innspill til NTP for kommende planperiode. Beredskapen for å få frem både folk og varer må styrkes.
Fylkesveier er i økende grad blitt en del av NTP. Sjømat Norge har i lengre tid tatt til orde for at fylkesveier bør få større plass i NTP. Det foreslås å bruke 65 mrd. på fylkesveier i kommende planperiode, noe som vil være viktig for sjømatnæringa ettersom svært mange sjømattransporter gjerne starter på en fylkesvei. Det foreslåtte beløpet er imidlertid langt under det reelle behovet som er for å løfte standarden på norske fylkesveier. Et minstekrav må være veier som er rassikret og som har gul midtstripe.
Regjeringen tar ellers sikte på å anvende 34 mrd. til ulike kystformål i planperioden for å sikre transport-/farleder, samt til havnetiltak. En rekke havner hvor Sjømat Norges medlemsbedrifter lenge har ønsket utbedringer er inkludert, som bl.a. havnene i Andenes, Vardø, samt Værøy og Røst.
Stad skipstunnel ligger som forventet fortsatt inne i NTP. Prosjektet skal etter planen legges ut på anbud annet kvartal 2024.
På den mer negative siden for mange av Sjømat Norges medlemmer konstateres det at bl.a. Hordfast kuttes kraftig. Dette er skuffende, ettersom svært mye av verdiene i landet skapes på kysten av Vestlandet.
Videre begrenses utbyggingstiltak på Ofotbanen til tre kryssingsspor, samt en beskjeden økt aksellast. Dette betyr at en transportstrekning, som er svært viktig for sjømatnæringa, ikke tilgodeses med noe vesentlig satsing.
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?
Hva mener vi om regelverk for akvakultur på land?
Hvordan skal havområdene forvaltes? Sjømat Norge har gitt sine innspill til Miljødirektoratet.