Sammen med NFKK, Norske Havner, Norges Fiskarlag og Norges Kystfiskarlag har Sjømat Norge signert et opprop for økt satsing på fiskeri- og sjømathavnene.
– Fiskeri- og sjømathavnene har en sentral rolle langs kysten. I lys av både historien og utviklingen er vi enig om at fiskeri- og sjømathavnene ikke har fått den behandlingen og oppmerksomheten de fortjener. Utviklingen med nye krav til HMS, endringer i flåtestruktur, klima og miljø, og mulighetene som nye tider gir bla. med nye næringer i havet, gjør at det er behov for en grundig utredning av fremtidens fiskeri- og sjømathavner, sier Trond Davidsen, viseadministrerende direktør i Sjømat Norge.
Fiskeri- og havbruksnæringen er en av de viktigste eksportnæringene vi har etter olje og gass. I 2020 passerte eksportinntektene fra sjømatnæringen 100 milliarder kroner.
Store endringer stiller nye krav til havnene langs kysten.
Derfor har Sjømat Norge sammen med NFKK, Norske Havner, Norges Fiskarlag og Norges Kystfiskarlag signert et opprop for økte bevilgninger til fiskeri- og sjømathavnene.
Fiskeri- og sjømathavnene er et viktig grunnlag for lønnsomme marine næringer og livskraftige kystsamfunn. De er bindeledd mellom havnæringene, landindustrien og markedene, for service- og tjenestetilbud og for persontransport, heter det i brevet.
Kravene til fiskeri- og sjømatnæringen er i stadig endring. Det har blitt færre, men større fartøy og det er nå behov for bl.a. landstrøm, ferskvann og gode system for avfallshåndtering. Det er ikke minst behov for fasiliteter for den minste og mellomstore flåten, herunder kaier, moloer, flytebrygger etc., slik at en kan gi en av de mest risikoutsatte yrkesgruppene en tryggere og sikrere arbeidsplass ved landligge (HMS).
NFKK, Norske Havner, Norges Fiskarlag, Norges Kystfiskarlag og Sjømat Norge
“Også havbruksnæringen har vokst i omfang, og har økende behov for arealer og servicefunksjoner i havn. En moderne fiskeri- og sjømathavn må således legge til rette for denne utviklingen dersom den skal fylle sin fremtidige rolle. I tillegg forventes nye marine næringer å ha behov for arealer og fasiliteter i årene som kommer”, heter det videre.
– Vi ber om at det nedsettes et offentlig utvalg som vurderer fremtidens fiskeri- og sjømathavner. Det vil gjelde havnenes organisering, teknisk status, kompetanse og teknologi for bygging og vedlikehold, deres tradisjonelle og fremtidige rolle og ikke minst finansiering, sier Davidsen.
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?
Hva mener vi om regelverk for akvakultur på land?
Hvordan skal havområdene forvaltes? Sjømat Norge har gitt sine innspill til Miljødirektoratet.