Hva skal til for å få nordmenn mer glad i tørrfisk? Studentene bak “Stockfish Norge” mener de har svaret. Gruppen sprang ut gjennom “Marine Boot Camp” som forrige uke ble arrangert i Lofoten. Utgangspunktet var 20. masterstudenter fra ulike studieretninger på høyskoler og universiteter. Mål: å lære mer om sjømatnæringen og bli kjent med noen av de fantastiske og tradisjonsrike bedriftene som finnes der.
Dette er den første av tre bootcamper som arrangeres i 2018. Formålet er å knytte studenter og sjømatnæringen nærmere hverandre. Studenter fra hele landet kan søke om å delta. Søkerne får ikke vite på forhand hvem de andre deltakerne er, hvor de skal, eller hvilke bedrifter de skal besøke. I løpet av bootcampene skal studentene delta i en konkurranse der de løser viktige utfordringer for næringen.
Som avslutning på bootcampene skal løsningsforslagene presenteres på et stort næringsarrangement og vinneren kåres.
“Stockfish Norge” gikk av med seieren i Sett Sjøbeins «Marin student-bootcamp Nord-Norge». Både vinnerbidraget og de andre løsningsforslagene fikk svært god mottagelse blant deltagerne på Tørrfiskkonferansen 2018 i regi av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond.
Vil du lese mer?
Marin, maritim og staten skal nå få fart på den grønne omstillingen.
Sjømat Norge understreker viktigheten av en bærekraftig og forutsigbar forvaltning av snøkrabben som en ny og verdifull...
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?