– Uten dere hadde dette aldri vært mulig. Vi hadde aldri vært der vi er i dag. Tusen takk skal dere ha.
Sigvald Rist er blank i øynene. Et gutteband har akkurat fått hele Lofothallen til å rappe, hold i Torsken. Om noen minutter skal Moddi ta over, før Violet Road skaper magi de fleste i hallen vil huske i lang tid. I midtpunktet er fiskeindustribedriften på Leknes som inviterer hele lokalsamfunnet for å feire 20 års dag.
https://www.youtube.com/watch?v=vL9A6remwX0
Lokalt engasjement
Historien om Lofotprodukt sies å være et eventyr. Et eventyr som startet med ni ildsjeler og består i dag av 160 ansatte fra 16 land, med produksjonsanlegg i Bergen og salgsansatte over hele landet, i tillegg til fabrikken på Leknes. Omsetningen i 2013 var på hele 312 millioner kroner.
– Vi har vokst eventyrlig. Det har vært en reise, selvsagt med mange tøffe utfordringer. Men uten den støtten lokalt, hadde dette ikke vært mulig, sier administrerende direktør Sigvald Rist som derfor ønsker å gi noe tilbake.
Fredagskvelden på Leknes er bare en av flere gaver til lokalbefolkningen i Vestvågøy denne helgen. Billettinntektene fra den Nordnorske helaften, gir over 250.000 kroner rett i kassa til det nye kulturhuset i kommunen. Egen bok om øygruppen er også utgitt, med fantastiske bilder av Knut Bry.
– En mønsterbedrift
Fra torsdag 18. til søndag 21. september ble det feiret på Leknes. Feiringen ble flettet inn i Matfestivalen i Vestvågøy der fiskeriminister Elisabeth Aspaker stod for åpningen.
– Jeg vil trekke frem Lofotprodukt som et godt eksempel på hvordan man kan og burde drive en lokal bedrift. De har gjennom de siste 20 årene vist at deres fokus på kvalitet, kultur og ikke minst fokuset på de ansatte er enestående. Vestvågøy kommune er den kommunen i Nordland med størst tilflytning – og dette er jo i all hovedsak Lofotprodukt sin fortjeneste, sier Aspaker.
Hele Norge
Produktene fra Lofotprodukt selges i dag i alle landets kommuner. Det ble og merkbart under festmiddagen lørdag kveld, der talerlisten inneholdt både fylkespolitikere, organisasjoner, eiere og kunder.
– Vi er utrolig stolte eiere. Som laksegründere på Frøya er det gøy å få være med på denne reisen, og dere tilfører oss mye, sier Salmareier Gustav Witsø og drar like godt frem en sjekk til de ansatte på en halv million kroner.
Like etter er det kundene som tar ordet.
– Det dere gjør, er så hot at kundene mine blir helt ville, var hilsen fra en av Oslos mest anerkjente matvarebutikker.
Vil du lese mer?
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?
Hva mener vi om regelverk for akvakultur på land?
Hvordan skal havområdene forvaltes? Sjømat Norge har gitt sine innspill til Miljødirektoratet.