Sjømatnæringa representerer en av hovedpilarene i norsk verdiskaping. Fiskeri og havbruknæringens landsforening representerer nærmere 500 ulike sjømatselskap og er positive til hovedtrekkene i regjeringens forslag til Nasjonal transportplan.
– Trygge og effektive transportårer er avgjørende for eksporten av norsk sjømat. Investeringer og utvikling av infrastrukturen på vei og jernbane er avgjørende for at Norge skal utvikles til verdens fremste sjømatnasjon, sier Geir Andreassen. Han mener at regjeringen har balansert godt mellom behov for investeringer i byregionene, og behovet for investeringer langs kysten.
For sjømatnæringen er sørgående E6, nye E39, og gode østgående forbindelser fra kysten avgjørende. Her innfrir regjeringen, men det er grunn til å være bekymret for den høye bruken av brukerfinansiering. Andreassen er bekymret for kostnadsutviklingen gjennom omfattende bompengefinansiering. Varene som transporteres blir derfor dyrere, og bompengefinansiering kan påføre bedriftene avtandsulemper.
– Regjeringen innfrir med sørgående E6, nye E39, og gode østgående forbindelser fra kysten avgjørende. Men omfattende bompengefinansiering kan svekke konkurransekrafta og forsterke avtandsulempene for bedriftene.
Mer på bane og sjø
I fremtiden vil mer gods bli transportert på båt og bane. Det forutsetter effektiv omlasting, og en sterkere satsing på sjøtransport og jernbaneforbindelser i retning markedet.
– Jernbanepolitikken må derfor ikke ha et ensidig fokus på passasjertransporten i Storbyregionene. Den må ikke minst være rettet mot godstransporten fra kysten til våre markeder i Europa, Russland og i økende grad Asia, påpeker Andreassen.
FHL er positive til at det skal investeres mer i Ofotbanen, Nordlandsbanen, Meråkerbanen og Bergensbanen. FHL er også fornøyd med at det investeres tyngre i sjøtransporten.
– Vårt siste og viktige poenge er mangel på vedlikehold. Etter at ansvaret for vedlikehold nylig ble flyttet over fra stat til fylke, har vi sett store mangler den siste tiden. Positive effekter av nybygging svekkes kraftig dersom forfallet på eksisterende veier ikke stoppes, sier Andreassen.
Vil du lese mer?
Fiskeridirekoratet sendte nyleg ut høyring på korleis dei ser for seg fangst av kongekrabbe i 2025. Her...
Slik svarer Sjømat Norge og Norges Fiskarlag om midlertidig driftsordning.
Norge og Russland ble torsdag enige om en ny fiskeriavtale.