Enten den er villfanget eller oppdrettet dreier det seg om enorme mengder. Norsk fisk i transport fra hav til bord. Som frossen eller fersk og til kunder over hele verden.
I selve transportleddet skifter ansvaret for fisken flere ganger. Hvordan kan en da oppnå leveringssikkerhet og matvaretrygghet? Det nye felles strekkodesystemet skal spare tid, feilsendinger og reklamasjoner.
– Det er helt unikt. For første gang går alle aktørene i verdikjeden sammen. Vårt hovedmål er at alle skal være sikker på hva som til slutt havner på middagstallerkenen, sier prosjektansvarlig I FHL, Per Dag Iversen.
En kode
Det nye systemet tar utgangspunkt i at alle paller og kasser merkes med en felles teknologi for strekkode. Koden inneholder et minste felles multiplum av informasjon.
– Ved å bruke en skanner kan alle få den informasjonen som er nødvendig. Når ble fisken fanget eller oppdrettet? Når skjedde slaktingen eller når dro den fra kaikanten, forteller Iversen.
I felleskap
Næringsaktører, organisasjoner, transportører, utstyrsleverandører, eksportører og handelen, samarbeider nå om å utvikle en ny standard for merking av fiskekasser og paller. Arbeidet skjer i regi av Standard Norge, finansiert gjennom Innovasjon Norge. En ny Norsk Standard, NS 9405, skal være klar i løpet av 2012.
– Vi har gjennomført vellykket testing og har sikret oss at alle er med. Svarene vi får er at dette er noe mange har etterlyst. I stedet for mange ulike kodesystem, har vi nå ett, sier i Innovasjon Norge Tor Mulbradt
Kontaktinformasjon :
Prosjektansvarlig FHL Per Dag Iversen +4790554580
Ansvarlig Innovasjon Norge Tor Mulbradt +4795858599
Standardiseringsprosjektet August Nilsen +4790140566
Prosjektleder Pilot
i regi av Schenker AS: Jan Martin Solberg +4795074894
Vil du lese mer?
Sjømat som del av klimaløsningen
Havbruksmeldingen mangler konsekvensutredning på sentrale områder.
Hva er status for fiskeoppdrett av laks i Trøndelag? Hvordan står det til? Sjømat Norge sammen med...