• Fagområder
  • Om oss
    • Styret
    • Øvrige tillitsvalgte
    • Administrasjonen
    • Forhandlingsutvalg
    • Seafood Federation
  • Medlem
    • Medlemsfordeler
  • Materiell
  • Kontakt
  • English
  • Fagområder
  • Om oss
    • Styret
    • Øvrige tillitsvalgte
    • Administrasjonen
    • Forhandlingsutvalg
    • Seafood Federation
  • Medlem
    • Medlemsfordeler
  • Materiell
  • Kontakt
  • English
Sjomatnorge.no > Sjømat Norge > Helsekostfirma felt for ulovlig markedsføring

Helsekostfirma felt for ulovlig markedsføring

Publisert 30.11.2010 av Sjømat Norge

Sjømat Norge

– Dette er den andre saken på kort tid der helsekostfirma er felt for villedende reklame i sin markedsføring av kosttilskudd på bekostning av fisk fra havbruk. Det viser at havbruksnæringen ikke alltid skal akseptere at det fremsettes feilaktige påstander om norsk sjømat, sier administrerende direktør Geir Andreassen i FHL.

Fullt medhold til FHL
I Næringslivsets konkurranseutvalg (NKU) har Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) fått fullt medhold i saken mot selskapet Bionergiser Scandinavia. På selskapets nettside for markedsføring av kosttilskudd ble det tidligere i år fremsatt påstander om innhold av PCB i laks som etter FHLs mening var uriktig og villedende og dermed i strid med markedsføringsloven § 26.

FHL fremholdt at utsagnet ikke var riktig og kunne gi inntrykk av at sjømat fra havbruk er kreftfremkallende, samt at det ga uttrykk for at man ikke kan oppnå de samme helsemessige effekter som ved å bruke annen fisk eller kosttilskudd.

Bioenergiser har i sine tilsvar til NKU henvist til en amerikansk rapport fra 2002 og at "flere norske organisasjoner går meget hardt ut mot oppdrettsnæringen".

Næringslivets konkurranseutvalg kom i sin uttalelse til at Bioenergisers påstander er i strid med markedsføringsloven. Uttalelsen var enstemmig.

I sommer trakk helsekostkjeden Life Scandinavia sin aggressive markedsføringskampanje, der kosttilskudd ble framstilt som et alternativ til å spise fet fisk som laks. Det skjedde etter at Eksportutvalget for fisk først klaget selskapet inn for Forbrukerombudet. Da FHL kjørte saken mot Life for NKU, ble selskapet felt for bruk av villedende markedsføring. NKU kom også til at annonsekampanjen var i strid med god forretningsskikk mellom næringsdrivende.

– Uriktig og villedende
– Næringslivets konkurranseutvalgs uttalelse er krystallklar også i den siste saken, og viser at havbruksnæringen ikke er rettsløs. I de to sakene som er ført det siste året har vi sett at både enkeltuttalelser og annonser som helhet kan anses som uriktige og villedende og derfor være i strid med markedsføringsloven, sier advokat Bjørn Sørgård i Kyllingstad Kleveland Advokatfirma, som har ført sakene for FHL.

NKUs uttalelse framkommer i sin helhet i filvedlegg (nedenfor).


Vil du lese mer?

Klok tenkepause om CO2-fritaket 

Publisert 30.11.2010 Sjømat Norge

Regjeringen utsetter avviklingen av CO₂-fritaket for fiske i fjerne farvann til 2026.

Skatteseminar med PWC og Sjømat Norge

Publisert 30.11.2010 Sjømat Norge

Velkommen til skatteseminar mandag 18. august 2025 i Trondheim.

Arendalsuka 2025

Publisert 30.11.2010 Sjømat Norge

Sjømat Norge på Arendalsuka 2025

Sjømat Norge - en landsforening i NHO

firmapost@sjomatnorge.no

99 11 00 00

Postboks 5471 Majorstuen, 0305 Oslo

  • Om oss
  • Styret
  • Øvrige tillitsvalgte
  • Administrasjonen
  • Forhandlingsutvalg
  • Seafood Federation
  • Høringsuttalelser
  • Kalender
  • Fagområder
  • Materiell
  • Presse

Designet og utviklet av Journey Agency

  • facebook
  • instagram
  • twitter-x
  • paper
  • Personvern
  • Cookies