Sushitrenden har flyttet seg fra restaurantbord til norske kjøkkenbenker. En fersk undersøkelse som Norstat har gjennomført for Eksportutvalget for fisk, viser at 40 prosent av nordmenn har spist sushi i løpet av det siste året, og 25 prosent av disse har laget det selv.
Nasjonal mattrend
Agnete Ryeng fra forskningsinstituttet Nofima forsker på sushitrenden, og mener sushi har gått fra å være et byfenomen til å bli en ny nasjonal mattrend.
– Tilgjengeligheten øker raskt, så nå er det stadig flere som har prøvd å lage sushi og erfart at de mestrer det. Da utfordrer sushi raskt både taco og pizza. Også disse mattrendene startet som eksotisk mat på restauranter før de erobret sofakrokene og fredagskveldene våre, sier Ryeng.
Ny sushibar hver måned
Norske ganer har fått dilla på rå fisk. Den norske sushihistorien begynte med én restaurant i Oslo i 1985, og nå åpner det i snitt en ny norsk sushibar hver måned. Ragnhild Eriksen Heen i Eksportutvalget for fisk tror veksten bare vil fortsette, og begrunner det med sushiens suksess på verdensbasis.
– Et enkelt bilde som illustrerer trenden er at det nå leveres mer sushi enn pizza på dørene i Paris, sier Heen.
Treffer flere trender
Heen forklarer sushiens suksess med at den treffer flere globale livsstilstrender samtidig, spesielt helse og bekvemmelighet.
– Helsetrenden gir et spesielt fokus på kostholdets forebyggende egenskaper, mens bekvemmelighet handler om at maten må passe inn i tidsklemma, sier Heen.
Vil du lese mer?
Bærekraftig produsert mat fra havet er et viktig bidrag i arbeidet for å nå våre klimaforpliktelser. Havbruksnæringen...
Årsmøtet til Sjømat Nore Havbruk Vest finner sted på Solstrand Hotell & Bad fredag 13. februar kl....
Arbeidsmiljøloven gjelder for dykkervirksomhet i havbruk. Sjømat Norge minner om at Landsorganisasjonen i Norge, Norsk Sjømannsforbund og...