– På ett eller annet tidspunkt vil øyne åpne seg både i Norge og i det store markedet. Folk vil se potensialet og at dette foregår også i bærekraftige rammer.
Fiskeriminister Per Sandberg har stor tro. Merkevaren norsk hval har muligheter. Under fiskerimessen i Kabelvåg nylig serverte statsråden hval på Merkevareforeningen for Norsk Hvals stand.
– Vi må gjøre et krafttak. Markedsføring, omdømmebygging og ikke minst dette smaker jo utrolig godt.
Kina?
I dag har hval begrensede muligheter på grunn av den såkalte CITES-listingen, som begrenser handelen i verden. Foreløpig er det bare Japan, Island og Færøyene som kan høste godt av merkevaren. Sandberg har derimot også tro på Kina.
– Jeg har hatt god kontakt med den kinesiske ambassadøren i det siste. Han mener det er potensiale. Vi må jobbe langsiktig og målrettet. Jeg har troen sier Sandberg.
Sesongen for hval åpnet 1. april. Den norske kvoten for 2017 er på 999 dyr. Det er en økning fra 880 dyr fra 2016.
Les mer om norsk hval og finn spennende oppskrifter på Merkevareforeningen for norsk hvals hjemmesider.
Vil du lese mer?
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?
Hva mener vi om regelverk for akvakultur på land?
Hvordan skal havområdene forvaltes? Sjømat Norge har gitt sine innspill til Miljødirektoratet.