U-864 inneholder store mengder giftig kvikksølv. FHL vurderer den forliste tyske ubåten som et av norskekystens mest akutte miljøproblemer. Kystverket la i dag frem sin anbefaling i saken hvor de i korte trekke anbefaler at ubåt-vraket dekkes til.
– Vi har tidligere sagt at ubåten enten må sikres eller heves og kommer nå til å sette oss inn begrunnelsen fra Kystverket. Samtidig er vi spent på regjeringens endelige konklusjon. Uansett løsning er det viktigste at det bevilges penger så snart som mulig slik at vi får gjort noe med problemet, sier kommunikasjonsdirektør Knut Olav Tveit i FHL og legger til at løsningen regjeringen til slutt velger bør være den beste både på kort og lang sikt.
– Penger bør ikke være avgjørende i denne saken, sier han.
Norsk sjømatnæring er helt avhengig av et rent hav for å kunne produsere mat til en stadig økende verdensbefolkning.
– Vi har en global forpliktelse til å bidra her. Verden trenger sjømat og FN har sagt at veksten må komme gjennom havbruk. Da trenger vi et rent havmiljø både langs kysten og i de åpne havområdene. Fiskeri- og havbruksnæringen er også landets største og viktigste distriktsnæring som hvert år genererer store inntekter og ringvirkninger langs hele kysten, sier Tveit.
‘ ‘ ‘
FHL dekker hele verdikjeden fra fjord til bord innen norsk fiskeri- og havbrukssektor. FHL er en landsdekkende næringspolitisk arbeidsgiverorganisasjon hvor medlemmene er alt fra små familiebedrifter til store multinasjonale selskap. FHL er tilsluttet Næringslivets hovedorganisasjon (NHO).
(Illustrasjonsfoto: Kystverket)
Vil du lese mer?
Sjømat Norge støtter Fiskeridirektoratets nye tiltak til reguleringer rundt turistfiske i sjø.
Sjømat Norge leverte nylig sitt høringssvar til Nærings- og fiskeridepartementets høringsnotat av 25. november 2024 om forslag...
Sjøfartsdirektoratet har laget et skriv som forklarer hvordan røktere og akvateknikere registrerer fartstid.