Forhandlingene om et maritimt klimapartnerskap mellom regjeringen og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen ble signert i dag 5. desember. Partnerskapet skal bidra til å få fart på den grønne omstillingen og nå Norges klimamål, samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes.
Maritimt klimapartnerskap etablerer en plattform for videre samarbeid. Sjømat Norge har deltatt i forhandlingene og er blant de signerende parter.
– Sjømat Norges medlemmer kjenner flaskehalsene for videre utvikling av grønn skipsfart og har gitt nyttige innspill til forhandlingene, sier Hilde Flåten, direktør organisasjon og arbeidsliv i Sjømat Norge.
– Vi er svært fornøyd med at avtalepartene er enige om betydningen av en godt utbygget infrastruktur for grønne løsninger langs kysten og virkemidler for økt bruk av klimavennlig fremdrift.
Myndighetene og næringen skal nå jobbe tettere sammen i tiden som kommer. Et av tiltakene er god støtte fra staten.
– Avtalen bygger på at Enova støtter utbredelse av klimavennlige løsninger. Det er vi svært takknemlige for. Det blir en viktig brikke fremover, sier Flåten
Klimapartnerskapet skal jobbe for ambisjonen om å kutte klimagassutslipp fra innenriks sjøfart og fiske med 50 prosent innen 2030 sammenlignet med 2005-nivå.
Arbeidet med klimaavtalen har pågått over et år og er koordinert gjennom Biomarint forum og Maritimt forum på hhv. fiskeri- og maritim side.
Vil du lese mer?
Marin, maritim og staten skal nå få fart på den grønne omstillingen.
Sjømat Norge understreker viktigheten av en bærekraftig og forutsigbar forvaltning av snøkrabben som en ny og verdifull...
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?