Blir det Edvald, Kristoff eller Sagan? Under dagens etappe i Arctic Race of Norway, har havbruksnæringen en helt spesiell premie klar til førstemann som passerer Lavangseidet i Nordland. Dette er det det høyeste punktet på etappen, vinneren får et halvt tonn laks!
– Laksenæringa er stolte av produktet de produserer og Nord-Norge er en betydelig matprodusent i Norge. Vi ønsker å gi noe ekstra i forbindelse med arrangementet. Salaks og Polar Quality gir hele fem hundre kilo laks til førstemann på toppen
Hvem det nå blir, får vedkommende sendt laksen privat.
– Jeg tror ikke vedkommende trenger å kjøpe laks i butikken det nærmeste åre, sier kommunikasjonsdirektør i Sjømat Norge, Are Kvistad.
Internasjonal
Arctic Race har vokst seg frem til å bli Norges største sykkelritt, men ringvirkningene når langt utenfor landegrensene. Nylig ble en rapport lagt frem som viser at sykkelrittet skapte en meromsetning på over 80 millioner kroner.
– Det er stor interesse. Noe av grunnen er at vi har ASO, Amaury Sport Organization, i ryggen, selskapet som arrangerer noen av verdens største idrettsarrangement, blant annet Tour de France, sier daglig leder av Arctic Race, Knut Eirik Dypdal.
Tv-bildene fra fantastisk landskap i Nord-Norge vises nå til over 180-land.
Viktig for laksen
Samarbeidsavtalen emd havbruksnæringen er i følge ASO unik i sitt slag og dreier seg i hovedsak om den røde klatretrøya – the Red Jersey. For første gang i sykkelhistorien blir ikke trøyen rød.
– Laksen er av natur en klatrer – sterk og målbevisst, derfor passer den perfekt på den lakserøde klatretrøya, sier Kvistad
Næringa har i tillegg engasjert seg sterkt i årets sykkelritt . Rundt etappene blir det en rekke arrangementer .Under torsdagens etappe sikret Team Jokers Vegard Stake Laengen seg nok poeng til å lede an i kampen om klatretrøya. Gratanglaks delte da ut røykelaks for 10.000 kroner.
Vil du lese mer?
Sjømat Norge understreker viktigheten av en bærekraftig og forutsigbar forvaltning av snøkrabben som en ny og verdifull...
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?
Hva mener vi om regelverk for akvakultur på land?