Ved salg av engrosemballerte fiskeprodukter til kunder i EU, må norske produsenter og eksportører følge norske myndighetskrav for merking. I tillegg kommer det krav om tilleggsopplysninger fra kunder/importører i EU.
Kundene/importørene i EU har behov for tilleggsopplysningene for å kunne merke forbrukerpakninger med sjømat riktig i henhold til EUs markedsforordning for fiskeprodukter. EUs markedsforordning gjelder kun i EU og ikke i Norge. Selger og kjøper kan avtale seg imellom hvordan opplysningene blir formidlet.
Nedenfor følger en gjennomgang av norske myndighetskrav og hvilke tilleggsopplysninger som kunde/importør i EU vil kunne etterspørre.
Fiskekvalitetsforskriften er endret fra 1.1.2015, og den inneholder nå krav til merking av all engrosemballert fisk. Det er presisert at kravene også gjelder ved eksport, inkludert eksport til EU.
Ny § 31 om merking av engrosemballert råstoff og halvfabrikata har følgende ordlyd:
Fisk og fiskevarer skal merkes med:
Engrosemballasjen for hel og sløyd oppdrettsfisk skal også merkes med lokalitetsnummeret hvor oppdrettsfisken er produsert.
Merkingen skal være på norsk eller engelsk. Merkingen skal også være på et språk som kan forstås av den som skal motta produktet.
For bedriftene er det praktisk vanskelig å endre etikettene på kort varsel. Særlig problematisk er kravet om at merkingen skal være på norsk eller engelsk, i tillegg til et språk som kan forstås av den som skal motta produktet. FHL har derfor bedt Mattilsynet om en generell overgangsordning på ett år, frem til 31.12.2015, for de nye merkekravene til engrosemballerte fiskeprodukter. FHL venter på svar.
Les mer:
Mattilsynets informasjon om endringer i fiskekvalitetsforskriften
EU innførte i desember 2014 en ny markedsforordning for fiskeprodukter. EUs markedsforordning gjelder kun i EU og ikke i Norge. Den berører allikevel alle norske produsenter som selger til EU, da de på forespørsel bør kunne levere nødvendig opplysninger til kunder/importører i EU. Kundene/importørene i EU vil etterspørre tilleggsopplysningene for å kunne merke produktene som selges til forbruker eller storhusholdning riktig. Selger og kjøper kan bli enige seg imellom om hvordan opplysningene blir formidlet, om det er på fraktbrev, handelsdokument, e-post eller lignende.
Regelverk: EUs markedsforordning for fiskeprodukter –merking av forbrukerpakninger
Kundene/ importørene i EU kan ha behov for tilleggsopplysninger fra sine leverandører for å kunne oppfylle følgende EU krav til merking.
Fiskeri- og akvakulturprodukter, tang, tare og alger som selges til forbruker eller storhusholdning må merkes med:
I tillegg til de obligatoriske merkekravene kan EU produsenter på frivillig basis opplyse om fangstdato, mottaksdato, miljørelaterte saker, produksjonsmetoder, med mer.
Fangstområde for villfanget fisk fra havet
De riktige betegnelsene på “FAO sub-area eller divisjon” går frem av vedlagte dokument “Fishing areas”. Fisken som eksporteres fra Norge er ofte fisket i Norskehavet, det vil si sub-area IIa. Riktig opplysning må oppgis av fiskefartøy.
Fangstredskap
Fangstredskap (fishing gear) som er brukt for fangst av villfisk skal angis med en av de følgende kategoriene:
Riktig opplysning om fangstredskap /fishing gear må oppgis av fiskefartøy.
Linker til EUs nettsider om markedsforordningen for fiskeprodukter:
http://ec.europa.eu/fisheries/cfp/market/index_en.htm
http://ec.europa.eu/fisheries/cfp/market/marketing/index_en.htm
EUs krav til merking av forbrukerpakninger av fiskeprodukter er nærmere forklart i vedlagte EU-brosjyre/pocket guide “EU new fish and aquaculture consumer labels”. I tillegg til EUs markedsforordning for fiskeprodukter omtales også EUs matinformasjonsforordnings bestemmelser for merking av forbrukerpakninger.
Her er en illustrasjon over merkekravene for forbrukerpakninger av fiskeprodukter:
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?
Hva mener vi om regelverk for akvakultur på land?
Hvordan skal havområdene forvaltes? Sjømat Norge har gitt sine innspill til Miljødirektoratet.