Prosedyrene i dette kapittelet beskriver hvordan bedriften gjennomfører arbeidet med å identifisere betydelige miljøaspekter, utarbeide miljømål og miljøstyringsprogram.
I den praktiske gjennomgangen for å identifisere de betydelige miljøaspektene har vi slått sammen kravene som gjelder identifisering av betydelige miljøaspekter, kartlegging av lovbestemte og andre krav samt kartlegging av berørte parters syn til en samlet innledende miljø gjennomgang. Når det gjelder å beskrive hvordan kravene i standarden skal etterleves har vi imidlertid valgt å beskrive dette i tre prosedyrer. Her kan den enkelte bedrift beskrive kravene i færre prosedyrer dersom det er ønskelig.
Identifisering av betydelige miljøaspekter
For tekst i NS-EN ISO 14001 om miljøaspekter, se paragraf 4.3.1.
Prosedyren bør beskrive de viktigste elementene i gjennomgangen, slik den er beskrevet i kapittel 5.3. Noen viktige momenter:
• Bedriftens aktiviteter, produkter og tjenester skal vurderes
• Bare aspekter som bedriften selv kan styre, eller ha innvirkning på, skal tas med
• Både normale og unormale forhold skal tas hensyn til
• Hvor ofte skal bedriften oppdatere vurderingen av sine miljøaspekter for å sikre at miljømålene hele tiden er aktuelle
• Lag et arbeidsskjema (se vedlegg 4)
Flere momenter til innhold i prosedyren finnes i kapittel 5.3, der den praktiske gjennomføringen er beskrevet.
Identifisering av lovbestemte og andre krav
For tekst i NS-EN ISO 14001 om lovbestemte og andre krav, se paragraf 4.3.2.
• Hvordan skal bedriften få tilgang til og oversikt over lover og andre krav som gjelder bedriften
• Bedriften skal lage en oversikt over kravene
• Hvordan og hvor ofte skal bedriften oppdatere informasjonen; bør sikre at bedriften en kontinuerlig oppdatert
• Informasjon til de ansatte
Identifisering av berørte parters syn
Kravet til å ta hensyn til berørte parters syn er kun beskrevet i ISO 14001, paragraf 4.3.3 der det står at berørte parters syn skal hensyn til ved etablering av miljømålene. Vi anbefaler at det lages en prosedyre som beskriver hvordan bedriften skal forholde seg. Noen momenter:
• Hvem bedriften regner som berørte parter
• Hvordan skal ulike innspill fra berørte parter tas vare på for å sikre at bedriften har oversikt og kan dokumentere innspillene (logging av telefonhenvendelser, andre muntlige innspill, brev, e-post etc)
• Hvordan innspillene skal behandles; viktige henvendelser bør behandles gjennom avvikssystemet
• Informasjon til ansatte som blir berørt av innspillene
Etablering av miljømål og miljøstyringsprogram
I denne prosedyren skal bedriften beskrive hvordan miljømål og delmål og miljøstyringsprogrammet lages. Vi har valgt å slå sammen kravene i to paragrafer i ISO 14001 standarden til en prosedyre.
For tekst i NS-EN ISO 14001 om mål og delmål, se paragraf 4.3.3.
For tekst i NS-EN ISO 14001 om miljøstyringsprogram(mer), se paragraf 4.3.4.
Noen viktige momenter til en prosedyre:
• Miljømålene skal være i samsvar med miljøpolitikken
• Bedriften skal lage miljømål for hver aktuell funksjon og nivå i bedriften
• Miljømålene skal være spesifikke og delmålene bør være målbare så sant det er mulig
• I etableringen av miljømålene skal de følgende momentene tas hensyn til:
Vil du lese mer?
Årsmøte for Havbruk Vest arrangeres på Solstrand Hotel & Bad 7. februar.
Sjømat Norge søker flere medarbeidere. Vi er på jakt etter en kommunikasjonssjef og en fagsjef industri.
Sjømat Norge ønsker alle et godt sjømatår 2025.