Hensikten
Hensikten med den innledende miljøgjennomgangen er å identifisere alle relevante forhold ved bedriftens aktiviteter som har betydelig innvirkning på miljøet. Miljøgjennomgangen skal igjen danne grunnlaget for å bestemme hvilke forbedringer bedriften bør gjennomføre. Resultatet av gjennomgangen skal brukes til å fastsette bedriftens miljømål.
I tillegg til å kartlegge forholdene som har direkte virkning på miljøet, skal bedriften kartlegge enkelte andre viktige faktorer som lovbestemte og andre krav og berørte parters syn. Kravene i ISO 14001 og EMAS er nokså like.
ISO 14001
Standarden krever at man skal identifisere de ”betydelige miljøaspektene” som har eller kan ha betydelige miljøpåvirkninger (paragraf 4.3.1). Ikke bare aspekter knyttet til det bedriften gjør, men også aspekter knyttet til produkter og tjenester skal vurderes. Bare aspekter som bedriften selv kan styre, eller kan ha en innvirkning på, skal inkluderes.
Standarden sier ikke direkte at det skal gjennomføres en innledende miljøgjennomgang, men for å kunne gjøre en vurdering av miljøvirkningene av bedriftens aktiviteter må det i praksis først gjennomføres en grundig miljøgjennomgang.
ISO 14001 sier også at bedriften skal ha oversikt over hvilke krav i lover, forskrifter og andre dokumenter som gjelder for dens virksomhet (paragraf 4.3.2). Siden det er et minstekrav i standarden at krav fra offentlige myndighet overholdes, er dette et meget viktig punkt i gjennomgangen.
EMAS
Her slås det fast at det skal gjennomføres en miljøkartlegging av aktiviteter, produkter og tjenester (artikkel 3.2a) innefor 5 nøkkelområder. EMAS krever i tillegg til de fire kravene i ISO 14001 at det skal lages en beskrivelse av kriteriene man bruker for å vurdere hvor viktig innvirkningen på miljøet er.
Berørte parter
I tillegg til kravene som er nevnt over, er det viktig at bedriften orienterer seg mot samfunnet rundt bedriften i arbeidet med miljøledelse. Både ISO 14001 og EMAS slår fast at bedriftene skal ta hensyn til eksterne berørte parters syn og problemer.
I ISO 14001 kreves det at man skal ta hensyn til berørte parters syn i fastsettingen av miljømålene (paragraf 4.3.3) og i EMAS kreves det at bedriftene skal ha en åpen dialog med offentligheten og andre parter (for eksempel myndigheter og kunder) slik at de kan oppfange disse gruppenes problemer.
Kravene i ISO 14001 og EMAS, oppsummert:
Enda noen viktige momenter
Det er også viktig å være klar over at bedriften også skal ta i betraktning:
• Sine aktiviteter, produkter og tjenester
Miljøvirkninger av produktene og eventuelle tjenester skal altså også tas i betraktning
• Normale situasjoner, oppstart / avslutning og mulige nødsituasjoner skal vurderes
• I tillegg til dagens situasjon bør bedriften også vurdere tidligere og planlagte situasjoner.
For eksempel skal bedriften vurdere om nye aktiviteter kan ha betydelige miljøpåvirkninger.
Kun aspekter som bedriften kan kontrollere eller har innflytelse over skal tas i betraktning.
Senere miljøgjennomganger
Miljøgjennomgangen skal gjentas med jamne mellomrom. Den innledende gjennomgangen danner basis for miljøarbeidet i bedriften i den første perioden (1 til 3 år). Deretter skal det gjøres en vurdering av de samme områdene, basert på informasjon om perioden fra første gjennomgang og nye registreringer og innsamling av informasjon.
En viktig del av de neste miljøgjennomgangene blir å vurdere om bedriften har klart å oppfylle miljømålene og delmålene som ble satt ved den forrige gjennomgangen.
Den innledende miljøgjennomgangen – en praktisk tilnærming for havbruksbedrifter
I det følgende vil vi gjennom eksempler vise hvordan den innledende miljøgjennomgangen kan gjennomføres i praksis. Prosessen fra den innledende miljøgjennomgangen til fastsetting av miljømål og miljøstyringsprogram er illustrert i figur 4.
Figur 2 Prosess fra miljøkartlegging til miljøstyringsprogram
I den videre gjennomgangen har vi delt opp prosessen i fire deler:
• Kartlegge miljøaspekter og miljøpåvirkning
Dette er en systematisk gjennomgang og vurdering av bedriftens miljøpåvirkning.
• Kartlegge lover og forskrifter
Bedriften skal sikre at den kjenner og følger alle aktuelle lover og forskrifter.
• Kartlegge berørte parters syn
Bedriften skal sikre at den kjenner og tar tilstrekkelig hensyn til innspill fra samfunnet rundt.
• Identifisere betydelige miljøaspekter
Dette er sakene som blir plukket ut etter en vurdering i de tre foregående delene og skal danne grunnlaget for arbeidet med miljømål og miljøprogram.
Del opp miljøgjennomgangen
Innen fiskeoppdrett vil det være fornuftig å dele opp gjennomgangen slik at bedriften får identifisert miljøaspekter innenfor:
• Avl / stamfisk
• Settefisk
• Matfisk
• Slakteri / foredling.
Dersom bedriften har flere enheter innen hvert ledd må hver enhet gjennomgås for seg for å identifisere de betydelige miljøaspektene for hver enhet. For eksempel bør hver settefiskanlegg gjennomgås for seg. Når det gjelder matfiskanlegg bør bedriften vurdere hva som er naturlige driftsenheter. Det kan variere fra bedrift til bedrift, men det vil være ofte være naturlig å definere en enhet som flere lokaliteter som er drevet av én driftleder.
Besøk alle enheter og lokaliteter – og involver de ansatte
Arbeidet med den innledende miljøgjennomgangen er en utmerket anledning til å involvere de ansatte i miljøarbeidet. I mange tilfeller vil operatørene være de beste kildene til informasjon; det kan for eksempel gjelde innspill fra berørte parter og miljøeffekter av driften.
Alle enheter (driftsenheter matfisk, settfiskanlegg, slakterier / foredlingsanlegg) bør besøkes for å få førstehånds informasjon om relevante forhold. Besøket vil også være en god anledning til å fortelle om miljøarbeidet og bakgrunnen for det.
Vil du lese mer?
Sjømat Norge leverte nylig sitt høringssvar til Nærings- og fiskeridepartementets høringsnotat av 25. november 2024 om forslag...
Sjøfartsdirektoratet har laget et skriv som forklarer hvordan røktere og akvateknikere registrerer fartstid.
På syv av ni av områder signaliserer Havforskningsinstituttet redusert risiko for havbruksnæringen.