De fleste bedrifter har fått reaksjoner og innspill til måten de driver på eller på planer de har for videre drift. Slike innspill skal hensyn til i gjennomgangen. Aktuelle berørte parter er:
• naboer
• lokale myndigheter
• miljøvernorganisasjoner
• andre individer eller organisasjoner som har interesse i, eller er påvirket av, bedriftens aktiviteter, produkter eller tjenester
Mange bedrifter har ikke et system for å skrive ned denne typen henvendelser og den første gjennomgangen må derfor som regel ta utgangspunkt i en rekonstruksjon av tidligere henvendelser. Når bedriften har laget en oversikt over tidligere henvendelser kan den neste delen av vurderingen i hjelpeskjemaet gjennomføres.
Vurderingskriterier
Begrepene vesentlige og moderate er subjektive og bedriften må derfor forsøke å klargjøre skriftlig hva den legger i de enkelte begrepene.
Eksempel på vurdering
Vil du lese mer?
Årets tariffoppgjør for fiskeindustrioverenskomsten er vedtatt i uravstemning.
Mats skal hjelpe sjømatbransjen til å ta ned miljøpåverknadane. No byrjar han i Sjømat Norge.
De to statsrådene lyttet interessert til næringens innspill og understreket regjeringens mål om en ambisiøs næringspolitikk, også...