De fleste bedrifter har fått reaksjoner og innspill til måten de driver på eller på planer de har for videre drift. Slike innspill skal hensyn til i gjennomgangen. Aktuelle berørte parter er:
• naboer
• lokale myndigheter
• miljøvernorganisasjoner
• andre individer eller organisasjoner som har interesse i, eller er påvirket av, bedriftens aktiviteter, produkter eller tjenester
Mange bedrifter har ikke et system for å skrive ned denne typen henvendelser og den første gjennomgangen må derfor som regel ta utgangspunkt i en rekonstruksjon av tidligere henvendelser. Når bedriften har laget en oversikt over tidligere henvendelser kan den neste delen av vurderingen i hjelpeskjemaet gjennomføres.
Vurderingskriterier

Begrepene vesentlige og moderate er subjektive og bedriften må derfor forsøke å klargjøre skriftlig hva den legger i de enkelte begrepene.
Eksempel på vurdering

Vil du lese mer?
Sjømat Norges årsarrangement 2026 avholdes i Trondheim. Hold av datoene. Påmeldingslenke og mer informasjon kommer!
Regjeringen har sendt på høring et forslag til forskrift som krever at minst 90 prosent av energibruken på...
Vi vet at sjømatnæringen er kompleks. Derfor inviterer Sjømat Norge til Sjømatskolen. Et frokostseminar for de som...