Statsminister Erna Solberg tok med sjømatnæringen da hun satte seg på hurtigruten denne uken. – Vi har en statsminister som deler våre tanker om vekst og utvikling, sier Geir Ove Ystmark.

Mandag denne uken ble Sjømat Norges medlemsbedrifter invitert med, da statsministeren var på todagers besøk i Nordland og Trøndelag. Solberg valgte å ta hurtigruten på reise fra Brønnøysund til Rørvik.

– Ministeren ville møte sjømatnæringen og hva passet vel bedre enn å møte oss på sjøen, sier Sjømat Norges administrerende direktør Geir Ove Ystmark.

Møtet ble til i samarbeid mellom Sjømat Norge, NHO Trøndelag og statsministerens kontor treffpunktet på hurtigruten. Til stede var også stortingsrepresentant Margun Ebbesen og flere av lokalpolitikerne i regionen.

Geir Ove Ystmark forklarer om det blå taktskifte for Erna Solberg, med sjømatselskapene sittende ved siden av. FOTO: Jon Arne Grøttum, Sjømat Norge

Konkurransekraft
Ystmark redegjorde for mulighetene som ligger i et blått taktskifte, og hvordan næringen kan bidra til vekst i både verdiskaping og sysselsetting. Han pekte på at næringen er sterkt konkurranseutsatt både i markedene for sjømat, og også i økende grad på produksjonen av fisk.

– For oss er det viktig at myndighetene fokuserer på å sikre den norske konkurransekraften, noe jeg opplevde Erna ønsker å jobbe mer med, sier Ystmark.

Sammen med sjømatbedriftene som var tilstede ble det også vist til de store mulighetene som ligger i Norge. Produksjon av fôringredienser, økt bearbeiding av sjømat, utvikling av havbruksteknologi og vekst i havbruksnæringen.

Paul Birger Torgnes og Are Brekk fulgte opp med å presentere næringens betydning for regionen. Havbruksnæringen har blitt en bærebjelke for bosetting og utvikling både på Helgeland og i Ytre-Namdalen. Torgnes viste til at det nå er mer enn 3000 ansatte i næringen i denne regionen.

Sentrale tema i samtalen mellom statsministeren og bedriftene var næringens behov for markedsadgang, sikring av EØS-avtalen, tilrettelegging for utvikling av nye havnæringer, forenkling av forvaltningen rundt sjømatnæringen, arealtilgang og fagopplæring.

Fra næringen var følgende med på turen med MS Lofoten: Vibecke Bondø (Salmonor), Paul Birger Torgnes (Norsk Havbrukssenter), Harry Bøe (Midtnorsk Havbruk/Norsk Fisketransport), Are Brekk (Moen Marine/Sinkaberg-Hansen), Lars Berg-Hansen (Norse Aqua), Svein Gustav Sinkaberg (Sinkaberg-Hansen), Tom Richard Hamland (Ottersøy Containerservice), Trond Otto Johnsen (AkvaDesign systems), Sten Roald Lorentzen (Akva Group), Aino Olaissen (Nova Sea), Geir Ove Ystmark og Jon Arne Grøttum  (Sjømat Norge og Tord Lien (NHO Trøndelag).

 

Vil du lese mer?

Previous articles arrow. Next articles arrow.

Fakta om «dødsalgen»

Rammen for lokale forhandlinger

Statsminister med hjerte for sjømat

Enklere rutiner for sjømateksport fra 21. mai

Landskonferansen restaurant og matfag

Medlemsmøte Industri

Resultatet av tariffoppgjøret 2019

Stine styrker Sjømat Norge i nord

Hvilke miljøfotavtrykk bør være fra sjømat?

Mindre rømt fisk i elvene