De lettsaltede produktene er bekvemmelige, enkle å tilberede og relativt lavt priset i forhold til de tradisjonelle produktene. Disse produktfortrinnene kan trolig forklare den relativt høye adopsjonsraten.
I dag er det i hovedsak kineserne, islendingene og trolig også russerne som produserer slike produkter, mens produksjonen i Norge har vært på et svært lavt nivå. Bacalao Forum har i samarbeid med Nofima Marin, Møreforsking Ålesund og Nofima Marked sett nærmere på produksjonen og markedet for fryst lettsaltet seifilet.
Produksjonen av lettsaltet fryst seifilet er relativt ukomplisert og lite tidkrevende. Prosessen stiller imidlertid høye krav til den mikrobiologiske kvaliteten på saltlaken som injiseres. Vektutbyttet økte med 13-14 % gjennom produksjonsprosessen. Det anbefales imidlertid å framstille lettsaltet seifilet med skinn fremfor uten skinn for å oppnå et stabilt produkt med hensyn på vekttap gjennom framstillingsprosessen. Noe som også kan beskytte mot mikrobiologisk forurensning og motvirke videre spalting.
Etter produksjonen ble produktene sendt til to importører i Spania. Noe overraskende ble de to produktene svært ulikt mottatt. Importøren som var lokalisert helt sør i Spania omsatte allerede en god del fryst, lettsaltet fisk. De hadde nylig begynt å omsette lettsaltet sei, og kunne fortelle at den hadde blitt godt tatt i mot ute i supermarkedkjedene.
Importøren nord i Spania stilte seg imidlertid mer kritisk til lettsaltet seifilet og mente de ville være vanskelig å selge i det tradisjonsbundne Nord-Spania. Hos dem ble lettsaltet sei oppfattet som “bacalao light” og omtalt som “juks”. Supermarkedene hadde imidlertid kontaktet importøren med spørsmål om slike produkter (lettsaltet torsk), men slike forespørsler hadde de avslått.
Hvorvidt norsk saltfisk er under press i Spania kan vi ikke gi noe svar på her. Men våre undersøkelser kan tyde på at det er store regionale forskjeller, hvor konsumentene kanskje i større grad aksepterer slike produktene i sør heller enn i nord. Utviklingen er imidlertid såpass relevant og betydelig at norske aktører bør følge utviklingen nøye i tiden som kommer.
Prosjektet har vært finansiert av Innovasjon Norge og Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF).
Forsidefoto; Eiliv Leren, Norwegian Seafood Export Council, Hovedbilde; Jostein Bentzen
Vil du lese mer?
Mattilsynet og Helsedirektoratet trenger mer ressurser for å gi gode kostholdsråd til barn og unge.
Meldingens viktigste formål er å gjøre Norge bedre forberedt på kriser og krig.
– Min opplevelse er at vi jobber nå enda tettere på problemstillingene, sier Skaar Amthor.