Norsk lakseproduksjon er i løpet av få tiår blitt en av landets viktigste næringer. Over år har driftige arbeidsfolk langs kysten bygd opp en næring som alene leverer 12 millioner sjømatmåltider – hver dag.
– Det er bare 40 år siden det hele startet, og i dag er Norge en stormakt på sjømat. Laksen utgjør over halvparten av fiskeeksporten og betyr mye for folk, lokalsamfunn og norsk økonomi. Gjennom denne kampanjen ønsker vi å øke bevisstheten og kunnskapen om havbruk, sier kommunikasjonsdirektør Are Kvistad i Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL).
Arbeidsfolk i hovedrollen
I romjula starter visningen av korte reklamefilmer på tv der arbeidsfolk er i hovedrollen.
– Dette er ærlige møter med ekeltmennesker som arbeider med laks og som forteller hva det betyr for dem og for lokalsamfunnet der de bor og der verdiskapingen skjer, sier Kvistad.
Parallelt med proflieringen på tv åpnes det et nytt nettsted (www.laks.no) der man kan finne mer faktainformasjon om lakseproduksjon, verdiskaping, sunn mat og hvilke utfordringer bedriftene arbeider med for å bli stadig bedre. På nettstedet er også alle tv-filmene tilgjengelig, med utdypende informasjon om hva de enkelte bedriftene betyr for sysselsetting og verdiskaping i sine lokalsamfunn.
Vil øke kunnskapen om havbruk
Det er en kjensgjerning at laksenæringen har hatt en del medieoppmerksomhet de senere årene. Alle store næringssektorer vil være gjenstand for kritisk søkelys og krav fra mange hold. Havbruksnæringen er intet unntak og må sørge for å drive på en måte som aksepteres av omgivelsene. Informasjonskampanjen er et ledd i arbeidet med å øke kunnskap om hva næringen gjør, og dermed øke forståelsen for denne formen for matprodusksjon.
– Det betyr at vi i tillegg til å fortelle om matproduksjon og sunn mat, også belyser miljøutfordringene næringen arbeider med. Over tid ser vi at næringens systematiske innsats for å løse utfordringene gir gode resultater. Vi håper at vi gjennom kampanjen kan bidra til at flere får innsikt i hvordan næringen arbeider på disse områdene, sier Kvistad.
Vil du lese mer?
Sjømat Norge understreker viktigheten av en bærekraftig og forutsigbar forvaltning av snøkrabben som en ny og verdifull...
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?
Hva mener vi om regelverk for akvakultur på land?