Nærmere 40 ulike medier. Entusiastiske som aldri før. Norsk sjømat er «número uno» i Spania.
– Dette er utrolig viktig. Vi får frem historien om opprinnelse, om produktene. De publiserer så tv-innslag, radioreportasjer, legger ut bilder i sosiale medier. Skulle vi ha betalt for dette gjennom annonser måtte vi lagt mange millioner på bordet.
Norges Sjømatråds utsending i Spania, Tore Holvik bobler over av iver denne torsdags formiddagen. Det er lunsjtid en 20 minutts kjøretur utenfor sentrum av Madrid. I hagen til den norske ambassadør Nils Haugstveit tripper tv-stasjoner, bloggere og skribenter.
– Dere nordmenn er helt uslåelige, kommenterer en kjent tv-journalist fra RNE.
– Det er så ferskt og så delikat. Det smaker helt nydelig, sier bloggeren Amelia, med mer en to millioner følgere i sosiale medier i Spania.
Selv om totalkonsumet av sjømat har falt drastisk i Spania de siste årene, tar Norge stadig større markedsandeler. Ifølge Tore handler det mye om å gjøre ting enklere.
– Mye av den spanske sjømaten forbindes med at det tar tid å tilberede. Særlig norsk laks, men også torsk, er svært lett å bruke. Tenk bare på sushi, poke, i salater. Det setter spanjolene svært stor pris på.
Spania spiser årlig 1,9 millioner tonn med sjømat, noe som tilsvarer 40 kg pr person. (nest størst i Europa) Interessen for norsk sjømat øker. Laks har hatt en vekst på 19 prosent de siste årene og har nådd over 115 000 tonn.
– Vi har to store slike event i løpet av året. Det er valentinsdagen 14. februar. Da markerer vi skreien. Det er alltid populært. Så er det Marbacoa nå i juni. Det er faktisk et navn vi gjort til vårt. Mar betyr hav på spansk, bacoa grilling. Med andre ord grillen skal benyttes til sjømat.
– Og interessen?
– Vi har aldri før hatt så mange på et slikt event. Nå må vi nok utvide til neste år, sier Holvik.
Marbacoa har vært arrangert flere år på rad. I år ble to anerkjente spanske influensere invitert til en uhøytidelig konkurranse, ledet av Inigio Urrecho, en av Spanias mest kjente kokker. Hvem kunne lage best norsk sjømat på grillen?
Flere av deltakerne denne formiddagen har og nylig vært på besøk i Norge. Sjømatrådet arrangerte i vinter pressetur til Nord-Norge, der de fikk oppleve skreifiske og røff norsk natur. I hagen til ambassadør Haugstveit mimres det.
– Jeg spydde hele turen, men for en opplevelse. Det var fantastisk. Kaldt, men så forfriskende og ikke minst nydelig mat. For meg er det viktig å vite hvordan sjømaten produseres, sier Alejandra Carrasco, journalist i en av Spanias store tv-kanaler La Sexta.
Tore forteller at Carrasco publiserte flere saker etter turen til Norge. (Se reportasjen fra spansk tv i lenke ) Ambassadør Haugstveit har og lagt merke til den økende interessen.
– For 10 år siden så kom laks på femte plass over hva spanjolene svarte da de ble spurt om hvilken sjømat de foretrekker til middag. Nå topper det suveren. Vi har lykkes med å fortelle om norsk sjømat. Det gjør meg stolt som ambassadør.
– Er dette noe du lett kan fremsnakke som norsk ambassadør?
– Uten tvil. Vi har gode produkter. Vi har fakta om sjømaten, som vi kan stå rakrygget bak. Ut fra helsemessige grunner er det og viktig å spise mer sjømat. Jeg fremsnakker vår sjømat i alle anledninger.
Vil du lese mer?
Dagens dyrevelferdsmelding viser at fiskehelse må settes i sentrum, sier Sjømat Norge om regjeringens melding.
Sjømat Norge støtter at blikket vendes mot Vestlandet, men forventer at ordningen blir teknologinøytral.
Teknologi- og servicekonferansen endrer navn til SmartSjø