• Fagområder
  • Om oss
    • Styret
    • Øvrige tillitsvalgte
    • Administrasjonen
    • Forhandlingsutvalg
    • Seafood Federation
  • Medlem
    • Medlemsfordeler
  • Materiell
  • Kontakt
  • English
  • Fagområder
  • Om oss
    • Styret
    • Øvrige tillitsvalgte
    • Administrasjonen
    • Forhandlingsutvalg
    • Seafood Federation
  • Medlem
    • Medlemsfordeler
  • Materiell
  • Kontakt
  • English
Sjomatnorge.no > Sjømat Norge > Hva er hva i spanske frysedisker?

Hva er hva i spanske frysedisker?

Publisert 07.07.2009 av Sjømat Norge

Sjømat Norge

Tekst – Jens Østli, Nofima Marked, Lorena Gallart Jornet, Sintef Fiskeri & Havbruk & Finn-Arne Egeness, Bacalaoforum              

Foto – Jens Østli, Nofima Marked

Vi har allerede påpekt de utfordringer eller den forvirring man som spansk forbruker kan oppleve dersom man ønsker å kjøpe ”bacalao”. Kjøper man ”bacalao” i spesialforretninger er det saltfisk man får. Noe helt annet er det å kjøpe ”bacalao” i dagligvare. Her finnes det en rekke innpakkede produkter som alle betegnes ”bacalao”.

Vi skal illustrere denne ”forvirringen” med å se nærmere på to fryste produkter fra ”ROYAL”. Det ene produktet har gjennomgående gul emballasje og selges som ”Lomos de Bacalao”, dvs ”loins av torsk”. Produktet skal være beinfritt (sin espinas) og det vises også hvor på fisken ”lomos” er hentet fra. Vi ser videre at det er Gadus morhua, dvs atlanterhavstorsk. Det ”blå” produktet kalles ”Supremas de Lomo de Bacalao”, ellers er informasjonen lik den vi ser på det ”gule” produktet, bortsett fra anbefalt tilberedningsmåte (se symbolet til venstre for 4 Piezas).

(Artikkelen fortsetter under bildene)

Fryste torskeprodukter kjøpt i et spansk supermarked – det blå produktet er utvannet fryst saltfisk.

Fryste torskeprodukter kjøpt i et spansk supermarked - det gule produktet er lettsaltet fryst fisk.

Det kan ikke være tvil om at begge produktene er ”bacalao” og hvis vi studerer øvrig informasjon på emballasjen, er det ingen annen informasjon som tilsier at produktene er ulike. Åpner vi derimot pakningene, ser vi (som er litt bevandret i faget), at den blå emballasjen inneholder utvannet saltfisk mens det som er i pakket i gult er lettsaltet torsk. Dette ”bekreftes” også av produktprisen. Produktet som er utvannet saltfisk kostet € 13,50 for 500g eller € 27 pr kg.  Det lettsaltede alternativet kostet € 6,3 for 400g dvs € 16 pr kg. Siden produktene er tilsynelatende like, er det ikke urimelig at de fleste vil velge det gule produktet fordi det er billigst. Vårt poeng er at hvis du baserer deg på den informasjonen som finnes på emballasjen, så har du som konsument ikke mulighet til å vite hva du skal velge dersom du ønsker (utvannet) saltfisk! Produkteksemplene som er brukt, er ikke unike.

Mange av produktene i spansk dagligvare er etter vår mening merket på en måte som ikke klart skiller mellom lettsaltet og fullsaltet vare. Informasjon om produktet er laget av saltfisk eller lettsaltet torsk er enten fraværende, eller gitt på en slik måte at du må være (mer enn) våken for å forstå at produktet er lettsaltet eller fullsaltet (og utvannet).

Prosjektet har vært utført av Nofima Marked og Sintef Fiskeri- & havbruk. Porsjektet har vært finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF). Bacalaoforum har vært prosjektleder.

Les mer om hva bacalao er for spanske forbrukere i informasjonsheftet under.


Vil du lese mer?

HMS – konferansen 2026

Publisert 07.07.2009 Sjømat Norge

Dato er satt – det er bare å legge inn i kalender. Programmet blir lagt ut her...

– Vi har et forbedringspotensial

Publisert 07.07.2009 Sjømat Norge

Miljødirektoratets tilsynsaksjon viser tydelig at vi kan bli bedre, sier Sjømat Norge og Sjømatbedriftene.

Klart for lokale forhandlinger

Publisert 07.07.2009 Sjømat Norge

Årets mellomoppgjør er vedtatt av LO/YS. Det betyr at lokale forhandlinger kan starte.

Sjømat Norge - en landsforening i NHO

firmapost@sjomatnorge.no

99 11 00 00

Postboks 5471 Majorstuen, 0305 Oslo

  • Om oss
  • Styret
  • Øvrige tillitsvalgte
  • Administrasjonen
  • Forhandlingsutvalg
  • Seafood Federation
  • Høringsuttalelser
  • Kalender
  • Fagområder
  • Materiell
  • Presse

Designet og utviklet av Journey Agency

  • facebook
  • instagram
  • twitter-x
  • paper
  • Personvern
  • Cookies