Tekst – Jens Østli, Nofima Marked, Lorena Gallart Jornet, Sintef Fiskeri & Havbruk & Finn-Arne Egeness, Bacalaoforum
Foto – Jens Østli, Nofima Marked
Vi har allerede påpekt de utfordringer eller den forvirring man som spansk forbruker kan oppleve dersom man ønsker å kjøpe bacalao. Kjøper man bacalao i spesialforretninger er det saltfisk man får. Noe helt annet er det å kjøpe bacalao i dagligvare. Her finnes det en rekke innpakkede produkter som alle betegnes bacalao.
Vi skal illustrere denne forvirringen med å se nærmere på to fryste produkter fra ROYAL. Det ene produktet har gjennomgående gul emballasje og selges som Lomos de Bacalao, dvs loins av torsk. Produktet skal være beinfritt (sin espinas) og det vises også hvor på fisken lomos er hentet fra. Vi ser videre at det er Gadus morhua, dvs atlanterhavstorsk. Det blå produktet kalles Supremas de Lomo de Bacalao, ellers er informasjonen lik den vi ser på det gule produktet, bortsett fra anbefalt tilberedningsmåte (se symbolet til venstre for 4 Piezas).
(Artikkelen fortsetter under bildene)
Fryste torskeprodukter kjøpt i et spansk supermarked – det blå produktet er utvannet fryst saltfisk.
Fryste torskeprodukter kjøpt i et spansk supermarked - det gule produktet er lettsaltet fryst fisk.
Det kan ikke være tvil om at begge produktene er bacalao og hvis vi studerer øvrig informasjon på emballasjen, er det ingen annen informasjon som tilsier at produktene er ulike. Åpner vi derimot pakningene, ser vi (som er litt bevandret i faget), at den blå emballasjen inneholder utvannet saltfisk mens det som er i pakket i gult er lettsaltet torsk. Dette bekreftes også av produktprisen. Produktet som er utvannet saltfisk kostet 13,50 for 500g eller 27 pr kg. Det lettsaltede alternativet kostet 6,3 for 400g dvs 16 pr kg. Siden produktene er tilsynelatende like, er det ikke urimelig at de fleste vil velge det gule produktet fordi det er billigst. Vårt poeng er at hvis du baserer deg på den informasjonen som finnes på emballasjen, så har du som konsument ikke mulighet til å vite hva du skal velge dersom du ønsker (utvannet) saltfisk! Produkteksemplene som er brukt, er ikke unike.
Mange av produktene i spansk dagligvare er etter vår mening merket på en måte som ikke klart skiller mellom lettsaltet og fullsaltet vare. Informasjon om produktet er laget av saltfisk eller lettsaltet torsk er enten fraværende, eller gitt på en slik måte at du må være (mer enn) våken for å forstå at produktet er lettsaltet eller fullsaltet (og utvannet).
Prosjektet har vært utført av Nofima Marked og Sintef Fiskeri- & havbruk. Porsjektet har vært finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF). Bacalaoforum har vært prosjektleder.
Les mer om hva bacalao er for spanske forbrukere i informasjonsheftet under.
Vil du lese mer?
Årsmøte for Havbruk Vest arrangeres på Solstrand Hotel & Bad 7. februar.
Sjømat Norge søker flere medarbeidere. Vi er på jakt etter en kommunikasjonssjef og en fagsjef industri.
Sjømat Norge ønsker alle et godt sjømatår 2025.