Idrett og betydningen av sunt kosthold er uløselig knyttet til hverandre. Derfor har Sjømat Norge tro på å gjøre sjømat og #MerAv mer relevant i idrettssammenheng.
– Det som er gledelig med #MerAv-konseptet er at det utelukkende handler om det vi skal gjøre mer av. Det i seg selv gir en positiv drivkraft og et enormt spillerom til å omfavne alle ideer som kan bidra til at flere får et sunnere og bedre kosthold, sier Trude Nordli, fagsjef miljø og helse i Sjømat Norge.
Les mer på om #MerAv-samarbeidet her.
Under #MerAv-seminaret På lag med idretten poengterte flere av innlederne hvor vanskelig det kan være å endre kostholdsvaner i voksen alder. Det er derfor er av stor betydning å etablere møteplasser med barn og unge hvor sunt kosthold har en naturlig plass.
Idretten har blitt et satsingsfelt for #MerAv. Gode prosjekter til tross, man ligger fremdeles bak målsetningen om å øke sjømatkonsumet med 20 prosent innen 2021, slik man har formulert i intensjonsavtalen for et sunnere kosthold.
Nå vil man rette seg mer mot idretten for å bruke arenaen idretten skaper til å fremme betydningen av sunt kosthold.
– I bunn og grunn handler det om å rekruttere flere inn i vår næring, og at flere ser verdien av sunt kosthold – i både idretten og i andre sammenhenger. Det er derfor gledelig å se initiativene både når det kommer til å nå unge, men også hvordan skape flere entreprenører, sier Gunnar Bakke, direktør i BKLF.
Servere annet enn kake og boller
I Webinaret fortalte både BAMA, Sunn Idrett, Idrett for Alle om sine prosjekter for å nå ut til unge med gode kostholdsvaner.
– Vår tilstedeværelse handler om å vise at det går an å servere noe annet enn de vanlige kakene og bollene på idrettsarrangementer, og heller servere mer typisk treningsmat. Når vi serverer barna LERØY KIT ser vi at det er noe barna gjerne spiser, og det vil de ha mer av – også på andre arenaer.
Anne Hilde Midttveit, leder for ESG og kvalitet i Lerøy Seafood.
Lerøy har vært en foregangskjemper for å løfte frem sjømat i breddeidretten gjennom sine sponsoravtaler med topp- og breddeidretten. Sjømatselskapet støtter flere hundre idrettslag i både fotball, håndball, skiskyting, roing, friidrett, volleyball og annen breddeidrett – og ønsker med sine sponsorat å bidra til et sunnere kosthold på idrettsarenaer.
I avtalene med eliteidretten ligger det også krav om gjennomføring av blant annet fotball og håndballskoler med egen kostholdsopplæring.
Et av tiltakene er eksempelvis Lerøylekene, arrangert av Norges Idrettsforbund, hvor bildet til denne saken er hentet fra. På idrettsarrangementer har selskapet hatt stor suksess med utdeling av Lerøy Kit, en sjømatpakke som utdeles på barne- og breddeidrettsarrangementer.
Lytter til profilene
Vi ser at barna lytter når de kjente idrettsprofilene snakker om sine kostholds, søvn og treningsvaner.
Pia Gulbrandsen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i BAMA-gruppen
Gulbrandsen fortalte at BAMA ved sitt Eat – move – sleep konsept jobber for å skape gode kostholdsvaner hos unge, blant annet ved å bruke forbildene og deres vaner og budskap til å nå ut til bredden. BAMA, som har sponset både ski- og fotballandslaget i en årrekke, har også benyttet seg av YouTubere og influencere for å nå ut til de yngre målgruppene.
Med både Erling Braut Haaland og Caroline Graham Hansen i sitt ambassadørkorps gjennom fotballandslaget har Eat Move Sleep konseptet hatt sterk utbredelse. Men ikke minst har de også sett god effekt ved å markere seg i nye kanaler og ved influencere som Randulle.
Vidar Riseth, sponsorsjef i Rema1000, fortalte at de i stor grad fulgte samme tankegang for sitt sponsorat med håndballandslaget der de har brukt Nora Mørk og Sander Sagosen som spydspissen – for deretter vise til profilenes ståsted som en paraply for å nå ut til bredden.
Beathe Lo, kategorisjef i fra Mesterbakeren fortalte om hvordan de hadde hatt suksess med sitt grove Idrett for alle brød, hvor 1 krone fra hvert brød går til lokale aktivitetstilbud for barn med nedsatt funksjonsevne. Brødet har bidratt til økt andel av grove brød.
Unge entreprenører skal løfte sjømaten
Grete Ingeborg Nykkelmo har selv bakgrunnen fra toppidretten. Som administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap skal organisasjonen jobbe mer målrettet for at ungdomsbedriftene skal kunne utvikle ideer og eksperimentere i universet skape sunn mat til unge.
Ungt Entreprenørskap når ut til 14 000 barn og unge gjennom sine elev- og ungdomsbedrifter.
Nykkelmo forteller at de unges særskilte engasjement for bærekraft og sunt kosthold, og at samarbeidet med #MerAv vil være en naturlig vei å gå for organisasjonen for å løfte betydningen av sjømat ytterligere.
Les mer: Ungt Entreprenørskap vil spre sjømatglede
– Vi ser at når elevene selv får jobbe i praksis og lære gjennom å erfare, så er motivasjonen og engasjementet stort, sier Grete Ingeborg Nykkelmo.
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Hvilke matvarer skal det være mulig å markedsføre til barn?
Hva mener vi om regelverk for akvakultur på land?
Hvordan skal havområdene forvaltes? Sjømat Norge har gitt sine innspill til Miljødirektoratet.