En av de viktigste oppgavene for en som reviderer miljøsertifiseringssystemer er å kontrollere om systemet stemmer med virkeligheten. Når det finnes en rutine for kontroll av nøter så venter revisor å finne at kontrollen blir utført slik systemet beskriver. Hvis han i tillegg blir overbevist om at avvik blir håndtert på riktig måte, er man på god vei til å få godkjent systemet. Først da er systemet implementert i bedriften.
Implementering i bedriften er derfor avhengig av at alle ansatte kjenner til systemet og er inneforstått med hva det krever av dem i det daglige.
Forslag til innføringsprosess
Ofte er det en person i en organisasjon som får ansvaret for både å starte opp et miljøledelsessystem og å innføre det i bedriften. Vi har lagd et forslag til hvordan man kan legge opp en innføringsprosess. Vi vil understreke at dette kan gjøres på mange måter, og at en innføringsprosess må tilpasses hver enkelt bedrift.
• Involvering av ledelsen. Forankring i ledelsen er svært viktig også etter at ledelsen har tatt beslutningen om å innføre systemet. Miljøledelsessystemet bør inn som et naturlig tema på møter i ledelsen
• Man bør markere fra hvilken dato miljøledelsessystemet skal tre i kraft.
• Miljøledelsessystemet bør inn som et fast punkt på alle driftsmøter og på møter på mellomledernivå
• Internrevisjon bør gjennomføres innen 3-6 måneder etter at systemet ble tatt i bruk slik at man kan se om det er tatt i bruk etter hensikten og om det er nødvendig å sette inn større innsats for å få organisasjonen til å følge opp
• Det er viktig at internrevisjonen brukes til motivering av de ansatte, ikke kun til å kontrollere
• Knytt gjerne belønning til bruk av miljøledelsessystemet, for eksempel konkurranse mellom lokaliteter eller driftsenheter
Vedtak om sertifisering vil sette et ekstra press på bedriften for å få ting på plass og kan i mange tilfeller være gunstig for å få tatt systemet i bruk og fulgt det opp skikkelig.
Vil du lese mer?
Årsmøte for Havbruk Vest arrangeres på Solstrand Hotel & Bad 7. februar.
Sjømat Norge søker flere medarbeidere. Vi er på jakt etter en kommunikasjonssjef og en fagsjef industri.
Sjømat Norge ønsker alle et godt sjømatår 2025.