De fleste bedrifter har fått reaksjoner og innspill til måten de driver på eller på planer de har for videre drift. Slike innspill skal hensyn til i gjennomgangen. Aktuelle berørte parter er:
• naboer
• lokale myndigheter
• miljøvernorganisasjoner
• andre individer eller organisasjoner som har interesse i, eller er påvirket av, bedriftens aktiviteter, produkter eller tjenester
Mange bedrifter har ikke et system for å skrive ned denne typen henvendelser og den første gjennomgangen må derfor som regel ta utgangspunkt i en rekonstruksjon av tidligere henvendelser. Når bedriften har laget en oversikt over tidligere henvendelser kan den neste delen av vurderingen i hjelpeskjemaet gjennomføres.
Vurderingskriterier
Begrepene vesentlige og moderate er subjektive og bedriften må derfor forsøke å klargjøre skriftlig hva den legger i de enkelte begrepene.
Eksempel på vurdering
Vil du lese mer?
Sjømat Norge leverte nylig sitt høringssvar til Nærings- og fiskeridepartementets høringsnotat av 25. november 2024 om forslag...
Sjøfartsdirektoratet har laget et skriv som forklarer hvordan røktere og akvateknikere registrerer fartstid.
På syv av ni av områder signaliserer Havforskningsinstituttet redusert risiko for havbruksnæringen.