For å undersøke mer om hva som ligger i begrepet bacalao har Nofima Marked og Sintef Fiskeri og havbruk på oppdrag fra Bacalaoforum gjennomført en fokusgruppestudie i Spania. Oppdraget er finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF).
Besøk i ulike spanske supermarkedskjeder viser at lettsaltede og fryste torskeprodukter er utbredt i store deler av landet. Disse produktene er tydelig merket med bacalao. Produktinformasjonen viser at produktene inneholder salt, men kan trolig av noen konsumenter oppfattes å være utvannet saltfisk, av andre å være fryst filet av torsk. Det finnes også, men i mindre grad, tradisjonelle saltfiskprodukter, både fullsaltede og utvannede. Ferske og røkte torskeprodukter er også tilgjengelig i mange butikker.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Lettsaltet og fryst torsk. Slike produkter finnes i alle spanske dagligvareforretninger med frysedisk.
Fokusgruppestudien tyder på at tradisjonell saltfisk fortsatt er referansen og viktigste assosiasjonen til begrepet bacalao. Tradisjonell saltfisk har betydelig positiv klang og forbindes med en egen lukt, farge og smak som ikke er sammenlignbart med noe annet fiskeprodukt. Fersk torsk/torskefilet er et alternativ i hverdagen, og oppfattes som noe bedre enn fryst (lettsaltet) torsk. Sistnevnte er et produkt som er omfattet av lite entusiasme. Røkt torsk (skjært i skiver som røkelaks) er en delikatesse. Røkt torsk og saltfisk oppfattes som dyrt, ferske torskevarianter som billigst, mens fryste torskeprodukter oppfattes å ligge prismessig mellom disse alternativene.
Det er imidlertid mye som peker mot at det finnes forbrukersegmenter med ulike oppfatninger og holdninger til bacalao. Noen mener at bacalao er lik saltfisk og det er ikke unaturlig å anta at dette er den eldre del av befolkningen som bor i områder med et tradisjonelt høyt konsum av saltfisk. For yngre mennesker i tidsklemma er tradisjonell saltfisk for komplisert å forholde seg til. Disse tar muligens med seg de positive oppfatningene av tradisjonell saltfisk over til lettsaltet og fryst, men er lite opptatt av at de to produktgruppene er genuint forskjellige. Den siste gruppen har en fot i begge leire og er kanskje mer opptatt av hvilke produktalternativer som fungerer best i ulike sammenhenger. I hverdagen er kanskje produktegenskaper som bekvemmelighet viktigst, i helgene og i høytidene er kanskje smak og tradisjon mer avgjørende for hva man skal spise. Studien gir ikke noe grunnelag for å si hvor store disse gruppene er, ei heller noe om den relative utviklingen mellom dem.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Saltfiskutbudet i ett av Carrefours supermarkeder i Vigo, Spania.
I vedlagte rapport finnes den spanske originalversjonen samt en oversatt og tilpasset utgave. Den norske oversettelsen kan, av de som behersker spansk, oppfattes som tynn enkelte steder, men vi har forsøkt å ta hensyn til at den norske versjonen skal ha et innhold og et budskap som også kan leses av de som ikke er skolert i metoden generelt og kvalitativ tankegang spesielt. Vi har dessuten unnlatt å oversette en del som vi oppfatter å være irrelevant tatt i betraktning studiens målsetting.
Alle foto; Jens Østli. Nofima Marked
Vil du lese mer?
Sjømat Norge støtter Fiskeridirektoratets nye tiltak til reguleringer rundt turistfiske i sjø.
Sjømat Norge leverte nylig sitt høringssvar til Nærings- og fiskeridepartementets høringsnotat av 25. november 2024 om forslag...
Sjøfartsdirektoratet har laget et skriv som forklarer hvordan røktere og akvateknikere registrerer fartstid.