Regjeringen innførte en NOx-avgift på 15 kroner per kilo utslipp fra 1. januar 2007. Målet var å få ned utslipp fra blant annet fiskefartøy og andre skip, større motorer, og kjeler og turbiner i industrien. Til nå har avgiften gått rett i statskassa uten at pengene har bidratt til utslippsreduserende tiltak.
Da Stortinget behandlet avgiften, ble det besluttet at virksomheter kunne få avgiftsfritak dersom de omfattes av en miljøavtale om NOx-reduserende tiltak.
Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL), hovedorganisasjonen NHO og en rekke andre interesseorganisasjoner har i lang tid arbeidet for å få på plass en avtale med regjeringen, slik at næringslivet heller kan betale inn penger til et NOx-fond som i sin tur skal brukes på konkrete tiltak for å redusere utslipp.
Avtalen er nå klar, og bedrifter som slutter seg til avtalen slipper å betale NOx-avgift i tre år, men må til gjengjeld forplikte seg til utslippsreduksjoner.
– Det er skuffende at dette har tatt så lang tid, men etableringen av NOx-fondet betyr at vi endelig går over i en ny fase. Nå kan pengene og innsatsen settes inn der den gir best miljøeffekt, sier Geir Ove Ystmark, direktør næringsutvikling i FHL.
Les mer om NOx-fondet på NHOs nettsted:
http://www.nho.no/article.php?articleID=19395&categoryID=90
Fakta om NOx-avtalen:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/tema/Forurensning/Luft/Vedlegg-2/Fakta-om-NOx-og-NOx-avtalen.html?id=497837&epslanguage=NO
* * *
FHL dekker hele verdikjeden fra fjord til bord innen norsk fiskeri- og havbrukssektor. FHL er en landsdekkende næringspolitisk arbeidsgiverorganisasjon hvor medlemmene er alt fra små familiebedrifter til store multinasjonale selskap. FHL er tilsluttet Næringslivets hovedorganisasjon (NHO).
Vil du lese mer?
Mattilsynet og Helsedirektoratet trenger mer ressurser for å gi gode kostholdsråd til barn og unge.
Meldingens viktigste formål er å gjøre Norge bedre forberedt på kriser og krig.
– Min opplevelse er at vi jobber nå enda tettere på problemstillingene, sier Skaar Amthor.