Ansvar for miljøet
Næringslivet får stadig større oppmerksomhet når det gjelder hvilken påvirkning bedriftene har på miljøet. Havbruksnæringen merker også at oppmerksomheten rundt miljøspørsmål øker, og motivasjonen i næringen er stigende med hensyn til å arbeide med miljø og miljøforbedringer.
I tillegg til de krav omgivelsene setter, har enhver virksomhet et overordnet ansvar for de omgivelser bedriften befinner seg i. Påvirkningene på miljøet rundt bør være så små som mulig. Dette er ikke minst viktig i forhold til lokale forhold som naboer, kommunen og andre som man kan kalle berørte parter.
Hvis en bedrift er uforsiktig når det gjelder påvirkning på miljøet kan den få en sterk negativ publisitet og bedriftens bilde utad kan bli sterkt skadelidende. Mulige konsekvenser kan være problemer med kundene, at det stilles spørsmål ved produktene og at myndighetene får en negativ holdning til bedriften. Det vil være tungt og dyrt å gjenopprette tilliten.
Miljøledelse er å systematisere bedriftens arbeid med å kontrollere og redusere påvirkningen på miljøet. Innføring av miljøledelsessystemer kan gi både bedriftsinterne forbedringer og økt lønnsomhet i bedriften.
Krav fra kunder
Særlig større kunder, som for eksempel supermarkedkjeder innen EU, begynner å stille krav til oppdrettsbedriftene når det gjelder hvilket miljø fisken vokser opp i, om fisken er behandlet med kjemikalier eller om fisken er behandlet med antibiotika. Eksportutvalget for Fisk gir uttrykk for at norske oppdrettere bør sørge for å kunne dokumentere alle forhold rundt produksjon av laks, blant annet at laksen er lytefri og blir produsert i henhold til de beste metoder.
Krav fra myndighetene
Myndighetene har satt miljømål for norsk havbruksnæring i form av krav til den enkelte bedrift og til næringen som helhet. En rekke av miljømålene som myndighetene har satt for havbruksnæringen totalt sett er oppnådd, men målet for blant annet rømming av fisk er ikke nådd. Både rømming av oppdrettsfisk og store forekomster av lakselus skaper bekymring hos næringen, menigmann og miljøorganisasjoner.
Opinionen generelt
I en analyse av fremtidige utfordringer og barrierer for norsk havbruksnæring (“Norsk havbruksnæring mot år 2005”) som NFF fikk gjennomført i 1998 pekes det på at publikum har en negativ holdning til næringen med hensyn til miljøspørsmål og at flere av miljømålene som er satt for norsk havbruksnæring ennå ikke er nådd. Analysen slår fast at en av de store utfordringene vil være å sikre at havbruksnæringen klarer å kombinere miljøkrav med effektiv drift. Næringen har forbedret seg miljømessig på en del områder de siste årene, men det er fremdeles store miljøutfordringer å ta tak i.
Uttalelse fra en av pilotbedriftene
En av pilotbedriftene som har bidratt til utviklingen av denne veilederen sier:
”Vi er opptatt av å framstå som en bedrift som tar miljøet på alvor slik at vi fortsatt får drive oppdrett i vårt lokalmiljø. Vi vil blant annet. bli mer bevisst på reduksjon av rømming, fôrspill og andre utslipp. Derfor vil vi nå prioritere å bygge opp et miljøledelsessystem slik at vi ligger i forkant av utviklingen.”
Nyttig fra dag 1
Et miljøledelsessystem er nyttig fra den dagen selskapet bestemmer seg for å starte arbeidet med å innføre et slikt system, forutsatt at bedriften bruker arbeidet den gjør aktivt. Bare det å ha startet prosessen gir positive signaler til omgivelsene og kan være nyttig.
Først til mølla ….
Bedrifter som arbeider seriøst med miljø og bruker det mot kunder, myndigheter og opinion vil for en periode ha fordel av å være ”first player”.
Det jobbes nå med å innføre miljøledelsessystemer i havbruk i flere land. I Storbritannia og Chile er det oppdrettsselskap som er i ferd med å innføre miljøledelsessystem. Hvis norske bedrifter skal hevde seg i konkurransen om de viktigste kundene, må man være i stand til å dokumentere sin miljøprestasjon fra alle ledd i verdikjeden. Det vil også være viktig å vise at man tar miljøet på alvor.
Et nytt konkurransebilde
I figuren under har vi forsøkt å illustrere de utfordringer som dagens oppdrettsbedrifter står overfor. I tillegg til å produsere en kvalitetsmessig riktig vare til riktig pris, må en oppdrettsbedrift i dag forholde seg til stadig nye og strengere krav på andre områder.
Spesielt innen miljø, matvaresikkerhet og etikk i husdyrhold vil kravene til aktører i havbruksnæringen bli enda mer tydelige enn i dag og vil utgjøre vesentlige rammebetingelser for næringen.
Vil du lese mer?
Årsmøte for Havbruk Vest arrangeres på Solstrand Hotel & Bad 7. februar.
Sjømat Norge søker flere medarbeidere. Vi er på jakt etter en kommunikasjonssjef og en fagsjef industri.
Sjømat Norge ønsker alle et godt sjømatår 2025.