16 millioner måltider hver dag, men uglesett her hjemme. Få bransjer har vært mer i vinden enn havbruksnæringen de seneste årene. Bransjen har selv erkjent at det dør for mange fisk i merdene, og man har havnet i senter for store diskusjoner knyttet til skatt, fiskevelferd og senest villaksens tilbakegang. Eksportrekorder har blitt satt på løpende bånd for en bransje som er utpekt til å bli vår viktigste fremtidsnæring, og som utgjør selve blodpumpa i flerfoldige samfunn langs vår langstrakte kyst.
Hvordan står det til med omdømmet til havbruksnæringen? Hva gjør bransjen selv for å bedre forholdet til samfunnet rundt seg? Evner man å erkjenne kritikk eller er havbruksnæringen eventyret vi glemte å fortelle?
Vi innleder med en gjennomgang av en landsomfattende befolkningsundersøkelse utført av TNS Kantar, etterfulgt av et intervju med Robert Eriksson, adm.dir. i Sjømatbedriftene.
Seansen fortsetter med en panelsamtale før et avsluttende innlegg fra kommunikasjonsdirektør Kristin Langeland i Sjømat Norge.
Paneldeltakere:
Dag Sletmo, DNB
Tonje Osmundsen, NTNU Samfunnsforskning
Ola Helge Hjetland, MOWI
Mathias Sagevik, Salmon City
Simen Sætre, journalist og forfatter
Moderator: Odd Kristian Dahle, Fiskebåt
Medarrangør: Sjømatbedriftene
Vil du vite mer?
Vil du lese mer?
Mattilsynet og Helsedirektoratet trenger mer ressurser for å gi gode kostholdsråd til barn og unge.
Meldingens viktigste formål er å gjøre Norge bedre forberedt på kriser og krig.
– Min opplevelse er at vi jobber nå enda tettere på problemstillingene, sier Skaar Amthor.