Foodscape: Bærekraft på menyen


Publisert 26.04.2018 av Are Kvistad Havbruk Industri og handel Miljø og Helse

Matbransjen går sammen om å skape en helt ny arena for sunnere og mer miljøvennlig norsk mat. På Foodscape samles hele verdikjeden – fra hav og jord til bord. Sjømatbedriftene inviteres spesielt til å vise seg fram.

Foodscape arrangeres for første gang på Norges Varemesse på Lillestrøm 10. -11. oktober 2018. Foodscape vil være er møtested og kompetansehub for framtidens matindustri. Bak denne nye satsningen står også Sjømat Norge.

Sunn og god mat er i dag et krav fra både forbrukere og myndigheter. Maten vi kjøper og spiser skal være god for kroppen, godt for miljøet, aller helst norskprodusert og helt klart god på smak.

– Sjømat Norge støtter ambisjonen om å etablere Foodscape som en nasjonal arena, og det er åpenbart at en så stor matnæring som sjømat må være godt representert. Jeg håper derfor sjømatbedrifter fra hele landet ser nytten av å være tilstede på messen til høsten, sier administerende direktør Geir Ove Ystmark i Sjømat Norge.

Alle som jobber profesjonelt med mat & drikke må være «first movers» og dermed få innsikt i historien bak, kompetanse, trygghet og stolthet. Jo mer kompetanse og oppmerksomhet vi gir til maten vi setter på bordet jo mindre problemer får vi med overvekt, matallergier, matsvinn, og forurensning som følge av matproduksjon.

Foodscape skal være et utstillingsvindu og en inspirasjon til innovasjon knyttet til ansvarlig og lønnsom matproduksjon, med utstilling, workshops, foredrag og aktuell debatt med sentrale personer i og rundt matbransjene. Som utstiller vil du møte innkjøpere og beslutningstakere fra storhusholdning og dagligvarebransjen.

Sjømat på Foodscape
Produkter og løsninger innenfor sunnere og miljøvennlig mat og drikke skal vises frem på Foodscape. Her er det viktig at også sjømat tar en sentral posisjon i matlandskapet når bærekraft settes på menyen.

Skal vi lykkes med å nå våre klima- og bærekraftsmål og samtidig øke konsumet av sjømat med 20%, er det viktig at bransjen er fremoverlent. Historien bak produktet og produktets reise vil være viktig å formidle når innkjøpere, kokker, eiere og ledere – ja, alle som jobber profesjonelt med mat & drikke møtes på Foodscape. Foodscape skal bidra til å bygge kompetanse slik at bransjen treffer informerte og kunnskapsbaserte valg og beslutninger.

– Sjømatnæringen er en pådriver for at helsemyndighetene også skal gi råd om hva folk bør spise mer av, ikke bare mindre av. Sjømat er både helseriktig mat og kan dessuten skilte med lave miljøfotavtrykk. Å sette sjømat på bordet er det samme som å sette bærekraft på menyen. Dette er det viktig at vi får fortelle om og vist fram på en arena som Foodscape, sier Ystmark.

Foodscape arrangeres for første gang på Norges Varemesse på Lillestrøm 10. -11. oktober 2018. Norges Varemesse står for initiativet som støttes av Sjømat Norge og en rekke samarbeidspartnere. Mer informasjon og påmelding på Foodscape.no.

Kontaktinformasjon Foodscape: Prosjektleder Torill Engelberg, ten@messe.no (tlf. + 47 922 07 310)

 

Vil du vite mer?

 
Are Kvistad
Are Kvistad
Kommunikasjonsdirektør
Mobil: 478 07 910
Gunn H. Knutsen
Gunn H. Knutsen
Fagsjef miljø og helse
Mobil: 951 47 831

Vil du lese mer?

Previous articles arrow. Next articles arrow.

Enighet i Næringskomiteen om kvotemeldingen – flere gjennomslag for fiskeindustrien. 

Kan sjømatnæringen forsyne Norge med mat dersom det blir krig?

Økt viktighet, økt oppmerksomhet

Haagensen gjenvalgt

Se direkte fra Tromsø

En mer ydmyk sjømatnæring

Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet

One Ocean: De røde lysene truer Vestlandets posisjon

Foreslår Haagensen på gjenvalg

Ny NTP – blandet drops